Petra Nyman Art & Design

fredag 28 november 2014

Tips på fredagsmiddag till Idol! Recept Tacosoppa med ostgratinerade nachochip!

Jag fick för mig att jag skulle göra en variant på Tacos nämligen Tacosoppa. Jag har varit sugen på soppa i flera dagar nu. Så hot, gott o vilken värmande o matig soppa det blev! Mycket godare än jag kunde ana. Självklart vill jag tipsa mina bloggläsare när jag testar något nytt som jag säkert iofs är sist av alla att testa kanske men ändå?!? Gratinerade chips till är grädden på moset!
 Jag o Claes åt  sen middag framför tv:n efter hans fotbollsträning.  R har varit ute på jobb så han kom hem ännu senare men har också fått den värmande soppan! ;)
Mina söta lyktor kommer från Chili för 39:- st ger väldigt vackert sken.
 Jag gillar när  det är lite sting i soppan om ni inte gör det var lite försiktig med chilisåsen o cayennepepparn ;)
 
 
Recept Tacosoppa för 6-8 personer
Ingredienser:
 800 gram nötfärs
1 gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
 1 burk krossade tomater
1 burk passerade tomater
 10 dl vatten
 3 msk chilisås eller lite mindre om man har hot chilisås
 3 msk med oxfond
 2 msk med kinesisk soya
 1 påse Tacokryddda
salt, peppar, cayennepeppar
Servera med en klick creme fraiche
 
Jag gjorde min tacosoppa så här: 
Finhacka löken, hetta upp en stekpanna med olivolja, och fräs den glansig. Pressa ner två vitlöksklyftor och rör om.
Vänd ner köttfärsen och bryn den klart, vänd ner tomaterna, vatten, soya, fond, chilisås, och låt allt sjuda upp. Låt det puttra i 20 minuter – under tiden gratinerar du Nachochipsen med riven ost över i några minuter på 220 grader i ugnen.
När chipsen är klara så kan du smaka av soppan med salt och peppar o cayennepeppar
Låt sjuda ett par minuter innan du häller upp i tallrikar.
 
Mitt fredagstips till er alltså!
 
Idag har jag suttit i videokonferansmöte hemma vid köksbordet.
Kört ett grymt jobbigt Powerstep pass på Tieto på lunchen! (helt slut) Imorgon ska jag dessutom köra dubbelpass Zumba o 80s spinning. Kommer nog sjunka ner gott i soffan till Idol imorgon kan jag tro?! Bella har varit hos sjukgymnast på skolan som sa att hon skulle promenera, inte röra armar o överkropp samt äta Voltaren o få lite massage. Inte så läkarna sa dirket?!? Så nu hoppas vi på snabb bättring så hon kan dansa snart igen <3 Krya på dig dotter!
 
Jag har börjat småplocka fram några adventljusstakar idag. Ska fortsätta imorgon tänkte jag. Det gäller att mysa advent innan vi åker från Sverige. Jag ska berätta om vår häftiga resa så fort jag får lite mer tid i helgen! Tror det kommer bli hur häftigt som helst.
 
God natt vänner o sov så gott!
Hörs imorgon då det är härliga fredag!
 
<3
 
/Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar