Petra Nyman Art & Design

tisdag 24 september 2013

Recept godaste Fläskfilégrytan! Leverans till New York!

Hej mina vänner! Nu ligger jag lite efter igen! Men jag har varit "Busy Woman"!
;)
Vi har bl a varit på Hemmakväll o köpt en massa plockgodis som Lisa ska
ta med sig till Bella o tjejerna i New York! Det finns nämligen inget plockgodis
där så de har varit så sugna! Men nu är det på väg!
Minst 3 kg plockgodis från Hemmakväll! ;)
 
Den här hinken fick dock stanna kvar här hemma! R har lite 80-tals smak vad
gäller godis så i botten har han lagt geléhallon, hallonbåtar o punchpraliner! Hihi
Not my cup of tea?!?
Snart ska jag iväg o piffa till mig hos goa Malin på Clipodrom!
Såå skönt det ska bli! Känner mig glåmig!
Hårbotten o huden är torr o fnasig!
Vet inte om det är något jag inte tål? Det kliar o bränns även i ögonen!
Och imorgon blir det påfyllning av fransar hos underbara Linnea på Aqua!
Så det kanske finns hopp om att känna sig lite fräschare snart?!?
Annars har jag en träningsfri dag idag!
Gårdagens spinning var helt fullbokad! Så himla härligt!
 
Vädret var ju inte sämre i fredags heller så lunchen intogs såklart utomhus!
Kantarelltoast på surdegsbröd efter en svettig Zumbaklass smakade mer än gott!
Sen var det att ladda om inför en fullsatt spinningklass även då! ;)
Bra jobbat Karlstad!
Min älskade pop-spinning som jag kör på fredagarna på KMTI!
Bättre uppladdning inför helgen finns inte!
 
Recept på fläskfilégrytan!
 
Ingredienser:
Fläskfilé ca 800 gr
3 msk kalvfond
1 msk dijonsenap
1 msk kinesisk soja
2 tsk sambal oelek
1 msk honung
2 pressade vitlöksklyftor
1 gul paprika
1 röd paprika
8 färska champinjoner 
4 charlottenlökar
1 burk cremefraiche
3dl dl grädde
Salt o peppar
 
Skär köttet i bitar o stek hastigt i hög värme i stekpanna med
smör o olja. Krydda med salt o peppar. Stek även med löken!
Torrstek champinjonerna så vätskan försvinner
Blanda i övriga ingredienserna o låt koka på medelvärme minst 15 min
 
Servera med en god sallad, broccoli o ev ris!
Mumsigt värre!
Så det var alltså vår fredagsmiddag!
 
Jag fick tummen upp av alla vid middagsbordet!
Det var tydligen en bra uppladdningsmat för Matte som är målvakt!
Det blev nämligen vinst för Carlstad Uniteds A-lag på lördagen!
;)
 
Njut nu av dagen så hörs vi lite senare!
<3
 
/Petra

11 kommentarer:

  1. Härligt att få piffa till sig lite & sååå god matrecept - Tack!
    Kram fina du/Annmi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen behövligt! Känns faktiskt lite bättre idag! Hihi Solen skiner idag också! Bara det! Kram på dig! /Petra

      Radera
  2. Mums så gott, den måste jag testa.
    Kram fina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktigt uppskattat av alla! Kul när man lägger ner sig tycker jag! Ja visst ska det bli underbart kul att åka till New York o hälsa på dottern! Kramen <3

      Radera
  3. Det där smarriga receptet skall jag testa på Tommy! Dessutom kan jag göra ett vegetariskt alternativ åt mig själv om jag skippar fläskfilé och fond. På fredag smäller det!
    Kramis Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just det du äter inte kött! Men såsen var gudagod den också! Stackars Tommy som får vara försökskanin! Det gick hem här hemma ändå! :) Ha en härlig torsdag! Kram

      Radera
    2. Ha ha! Det är en ÄRA för Tommy att prova dina smarriga recept, juh!!

      Kramisar Anja

      Radera
  4. Skönt att få bli lite ompysslad. Det här receptet sparas o skall lagas till mina killar. Kramisar Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes riktig skönt att få bli lite ompysslad! Känner mig lite fräschare ändå! Hihi
      Hoppas dina killar gillar! Mina gjorde det! ;) Även om någon plockade bort champinjonerna hihi! Kram o ha en härlig torsdag fina!

      Radera
  5. Snor det rakt av. Det blir fredagsmenyn här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å jag ska sno ditt laxrecept tror jag!;)Kram på dig! Hoppas spinningen gick bra igår! Ha en härlig torsdag fina! Kram Petra

      Radera