Petra Nyman Art & Design

söndag 30 november 2014

Första Advent! Recept Viltkyckling! Pengar till Cancerfonden!

Hej på er! Nu sitter jag i soffan så härligt skönt trött i kroppen efter eftermiddagens Powerstep. Det var inte  många där idag kan jag säga men de som var där verkade så nöjda över att de gått iväg o tränat trots att det var både lussebak o annat som lockade där hemma! ;) Mysfilmen  Love actually på tv:n. Filtar, ljus, doggisar o mätt i magen efter kvällens goda viltkyckling som jag lagade som första adventmiddag. Receptet kommer längre ner i inlägget.
 Jag känner faktiskt julstämningen börjar krypa sig på trots att det är grått där ute! Stjärnorna är på plats i fönstren! Tujorna hade växt från förra året så Ljusnäten jag köpte på Rusta räcker inte riktigt ända upp! :) Men det blir nog jul ändå eller vad tror ni?!? Hihi

 Jag har strukit gardiner i flera timmar i förmiddags! Tycker det blir så varmt o härligt med det röda! Inte direkt vad alla fina inredningsbloggare kör med men ibland ser jag ingen skillnad på vems blogg jag varit inne o kikat på ananaser o Svenskt Tenn o bara svart o vitt lika vaser, porslin o ljusstakar;)  Jag tycker det är fint såklart men skulle inte passa i mitt hem, det beror ju också på vilket hus man har även om jag försöker få det lite mer stilrent o inspireras av det svart o vita så skulle det inte funka genomgående här! Då får vi byta hus först hihi <3
Bytte ut Josef Frank tabletterna mot enkla gråa istället.
 Första ljuset tänt! <3 Har nog 4 olika adventsljusstakar! ;)
 Den med änglar är en annan från Perfekt Home! Jag ska köpa klotljus istället för de här värmeljusen från IKEA.
 Första Advent middag på G
Riktigt mumsigt! Lite viltsmak med enbär o vinbärsgelé! Rostade rotsaker till.
Här får ni receptet igen! Jag har lagt ut det tidigare på bloggen:) Enkelt o gott!
 
Recept Viltkyckling i ugnsform
 
Jag stekte kycklingfiléerna i smör så de fick en fin yta.
La dem i ugnsformen.
Sen blandade jag
3 dl grädde
2 msk kycklingfond
1 msk outspädd vinbärssaft
1 msk kinesisk soja
2 tsk Rosmarin
2 tsk Timjan
10 krossade enbär på kryddburk
Salt o peppar
Hällde över kycklingen
Ca 30 minuter i ugnen på 200 gr tills kycklingen var genomstekt!

Passar bra med följande tillbehör rostade rotsaker i ugnen, potatisklyftor, blomkålsmos, pressad potatis, ris, sallad, vinbärsgelé, inlagd gurka!

 
Idag körde jag Palsternacka, Morot, Rödlök o potatis i ugnen med lite flingsalt, olivolja o timjan. ca 30 min i 200 gr,

Smaklig Spies!

Vill tacka alla som köpte mitt mobilskal med min målning på till förmån för Cancerforskningen.
Nu är 50:- /skal inbetalt till Cancerfonden <3
Tillsammans gör vi skillnad! Tusen tack än en gång!
 
Annars har jag varit ner på Skoghalls julmarknad! Det är så gulligt när man bor i en bruksort.

 

Här kan man tex klättra på drickbackar! Funderade ett tag på att ställa upp o tävla! Hihi 
 Paketaukton o livejulmusik! ;) Tomtefar o mor tog emot önskelistan från barnen!
Julstämning på hög nivå! Hehe
 Mycket folk överallt! Det grillades korv! På Arianne  var det knökfullt! Även Carli choklad har öppnat på Skoghall.
 En liten  söt glögglåda fick följa med hem<3
 Nej nu ska jag fortsätta kolla på filmen! Kanske värma ett glas glögg! Grabbarna i familjen kollar fotboll på övervåningen! <3
 
Imorgon ska jag till Stockholm igen! Myys o få träffa dottern! <3
 
Hoppas ni haft en strålande första advent! Jag är väldigt nöjd med min.
 
Sovmorgon, fixat här hemma, julmarknad, träning, god middag o feelgood film!
 
Kan det bli bättre?!?
 
 
Kramar till er alla!
 
<3
 
/Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar