Petra Nyman Art & Design

måndag 30 september 2013

Recept godaste kycklinggrytan coq au vin! Grattis Carlstad United till serieledningen!

Grattis till Lawand som gjorde hattrick på 10 minuter! ;) Wow så snyggt!
Kul förresten att så många lagat min fläskfilégryta som jag lagade förra fredagen!
Det verkar som den gått hem hos alla! ;))) Men lyssna på mig nu! 
Alltså det här var det godaste jag ätit på hur länge som helst! 
Då ska ni veta att oxfilén igår klår inte det här! Självklart
ska jag dela med mig av receptet! 
Det här vill ni inte missa!!!!
Ingredienser till Petras Coq au vin

6 kycklingfiléer 
1 st gul lök 
2 st morätter
1 paket bacon eller sidfläsk eller hälfen av varje1 flaska gott rödvin 
1 msk kycklingfond
1-2 lagerblad
2-3 tsk timjan 
1-2 tsk rosmarin
2 st vitlöksklyftor 
6 st schalottenlökar 
8 färska champinjoner
2 msk Maizena toppredning
1 dl vatten 
persilja till garnering 


Gör så här:

1. Dela kycklingfiléerna i ungefär 5 delar
2. Skala löken och grovhacka. Skala morötterna och strimla.
3. Stek kycklingen snabbt i smör så den får färg! Lägg över i en gryta.
4. Knaperstek baconet och lägg det åt sidan så länge. Fräs grönsakerna efter fläsket och lägg dem i grytan. Tillsätt vin, salt, kryddor, pressad vitlök
5. Låt koka upp. Låt grytan koka under lock på svag värme i ca 20 minuter
6. Skölj o skiva svampen. Torrstek i pannan så den mesta av vätskan kokar bort innan du lägger i lite fett.
7. Fräs svampen och schalottenlöken och lägg ned dem i grytan. . Lägg i baconet. Låt koka i ca 10 minuter.
8. Rör ut mjölet med vattnet. Blanda ner det i grytan och låt den koka i ytterligare 3–5 minuter.
9. Smaka av, grytan ska ha en mustig smak. Klipp över massor med persilja. 

Jag serverade denna underbara gryta med palsternacksmos! Jösses vilken god kompo! Palsternacka, grädde, salt o vitpeppar! Grymt gott! Jag gjorde vanligt potatismos också! Ja ni måste verkligen laga det här!
Det slog fredagen oxfilémiddag  med hästlängder!

Bon Appetit!


Bastu o ett kvällsdopp i poolen!
Bara R som doppade sig! ;)
Det var nog det sista doppet i år?!?


En lyckad o mysig lördag!
<3

/Petra

2 kommentarer:

  1. Oooo..Så gottit & inte för att tala om myyyyyyyyyyysigt <3
    /Kram Annmi

    SvaraRadera