Petra Nyman Art & Design

tisdag 9 december 2014

Supergott recept på mör fläskkotlett i gräddig sås! Nya Ldir! Mitt 1000: de inlägg!

 Idag har jag känt att det börjar krypa i kroppen jag känner mig rastlös, det är  ett tecken på att jag är på bättringsvägen. Inte tränat på exakt 1 vecka o en dag  så det är nog sånt som spökar också.  Jag har iaf tagit en promenad med hundarna o min käre man idag. Underbart att få andas frisk luft o få lite sol på  sig även om jag var klädd som om jag bodde på Nordpolen! Hihi
 
Sjalen jag köpte i Nerja  kunde man även göra till luva! ;)
Tänk om det snart är alldeles vitt under fötterna av knarrande snö?!
Fast snöskottning kanske inte är så himla kul? Vet inte har aldrig skottat snö! Hihi
 Vilken super god middag jag lagade ikväll! Jag har gjort det här receptet tidigare men blev påmind när jag läste Matplatsens blogg. Några timmar i grytan o köttet trillar isär. Svenska fläskkotletter kostade bara 49:-/kg på Ica idag dessutom! Billiga veckan! ;)
 
 Här fick de ligga o puttra i dryga 2 timmar! Det blev hur mört som helst!

 Tänkte köra pressad potatis till men ingen orkade pressa!

 Tillbehör vinbärsgelé o brysselkol! Brysselkol är så himla gott, tyvärr ingen mer än jag i familjen som tycker det! Hihi
 
Recept: Möra fläskkotletter i gräddig sås (4 port)
Ingredienser:
6 fläskkotletter
1 morot
1 gul lök
2 lagerblad
vatten
2 msk kalvfond
2 d grädde
2 dl creme friache
soja
salt, peppar

Jag gjorde så här:
Salta och peppra kotletterna och bryn dem på bägge sidorna så de får fin färg .Skala o dela lök och morot och häll över. Täck med vatten. Häll i kalvfond och lägg i lagerbladen. Låt småputtra under lock i 2-3 timmar, tills köttet blivit så mört så det nästan faller isär.
Ta upp kotletterna och sila av såsen. Vispa ner grädde, creme fraiche, soja (efter smak, ca 1 msk) salt o peppar. Lägg i kotletterna igen och låt puttra några minuter utan lock så såsen kokar i hop och tjocknar. Servera med kokt potatis och gelé. 

Hur gott som helst! Jag lovar!

 
Klickade hem ett par av dessa igår när jag låg i sängen o tyckte synd om mig själv! Nej då men jag tror dessa kan vara perfekta att ha med sig på vår semesterresa eftersom de passar till både klänning, shorts o långbraller sen är de ju fantastiskt sköna o det är det allra viktigaste <3 Svår kombo det där med packning, skor o kläder?!? Blir gärna för många skor nerpackade!
Blev själv lite chockad över statistiken när jag kollade! Mitt 1000: de inlägg minsann!?
Jag konstaterade också att vi blir fler o fler som kikar in här! Så kul o varmt välkomna till er nya bloggläsare! Här skriver jag om livet, mycket matlagning för jag älskar själv att få  tips på enkla, goda middagstips! Shopping, när jag gör mina fynd både billigt o ibland lite dyrare saker men då är det oftast billigt PPA hihi Pris per användning alltså! ;) Jag skriver om min träning som också är en stor del i mitt liv! Min familj såklart även om de inte alltid vill vara med på bloggen:) Mina doggisar som ni säkert kommer få se om ni fortsätter kika in här. Jag gillar att sätta guldkant på vardagen helt enkelt. Vi renoverar o reser en hel del också. Så det blir en del sådant också. Kläder, mode o inredning är också mitt intresse! Ja egentligen är det här min alldeles egna lilla Egoblogg men jag är så glad om jag  kan tipsa o inspirera någon mer där ute. Blir så otroligt glad när någon kommer fram till mig o säger att igår lagade jag ditt recept så kul att jag är med o tipsar vad ni kanske äter till middag. Sen är jag inte ute efter att ta de perfekta bloggbilderna där allt är superstylat utan lite mer som det är i verkliga livet! ;) En annan passion in Life är ju att måla helt underbar terapi sen att de blir sålda är ju så sjukt häftigt! Att någon vill ha min målning på sin vägg! Wow vilken häftig känsla! <3
 
Hoppas ni kommer trivas här! Älskar när jag får kommentarer så det är väl det enda jag skulle önska mig fler av då!;)
 
<3
 
Nej nu ska jag sova min skönhetssömn imorgon måste jag börja fundera lite mer på packningen! Skulle vara så skönt att packa rätt o genomtänkt för en gång skull!
 
Sov gott!
På återseende!
 
/Petra

 

6 kommentarer:

  1. Så gottit & va fiiin du é ♡ ...
    /Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta du för din kommentar! <3 Den värmer ska du veta! ;) Kramar Petra

      Radera
  2. Låter supergott, gillar också middagstips och skorna, supersnygga
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ja det var riktigt gott! Ja vad glad man blir när man dyker på något som man tror ska passa samtliga i familjen! Hihi Kramar Petra

      Radera
  3. Hej Petra! Tack för kommentaren på min blogg:)! Älskar skorna du klickat hem, kan mycket väl tänka mig att de blir helt perfekta till resan. Och wow, vilken resa ni har framför er. Härligt! Kram Gabriela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Så kul när man hittar någon ny bra blogg som jag tror kommer passa mig perfekt för inspiration i vardagen! Ja det ska bli så spännande med den här resan! Har nog inte riktigt fattat än för jag har inte hunnit med att få någon resfeber än hihi! Kramar Petra

      Radera