Petra Nyman Art & Design

söndag 24 maj 2015

Middagsbjudning! Shoppingtips! Recept godaste fröknäcket! Bra initiativ!

Hej! Tänk att Måns tog hem hela klabbet igår! GRATTIS! Så kul nu blir det lite folkfest igen, o ingen liten sådan heller! Hoppas det inte blir i Malmö den här gången. I fredags hade vi bjudit hem våra förra grannar på middag, det var längesen vi sågs så vi hade mycket att uppdatera, vi har alltid en förmåga att tiden rinner iväg alldeles för fort men det kan det vara värt att man är lite trötter dagen efter med så trevliga vänner.  <3

Fredag o slutet på maj vad är väl mer passande än att bjuda på en höstgryta!? Hehe
Kycklinggryta coq au vin o gräddigt potatismos!

Jag briljerade även i köket med min smulpaj! Tre ingredienser o mjöl över högt o lågt! ;)
 R hade köpt några rabarber till smulpajen...... försöka duger att få ner de i mina små minigrytor?!? ;)Det blev lite rabarber över så ikväll ska jag laga en kycklingratäng med rabarber.
Jag måste tipsa om Chili vid Bergvik i Karlstad som har värsta rean, halva priset på allt i affären tom på redan nedsatta varor. Jag köpte bla den här fina skålen som är perfekt då den står stadigt när man rör tror jag betalade 40:-  (minigrytorna kostade 20.-/st)

Jag köpte även marmorbrickan med kant för 199:- (jag har alltid varit för snål tidigare för att köpa en då jag tycker de varit på tok för dyra) Marmor skärbrädan fick också följa med hem kan bli fint att ha som ostbricka.
Ja men kolla vilken kandelaber! Ni kommer inte tro mig när jag säger att jag betalade 750:- för den här kolossen som hade kostat 2450:- vilket kap! Jag orkade inte bära hem den själv utan R fick åka till Chili o hämta den. 
 Tillbaka till middagsbjudningen, jag gjorde små minikrustader med gevréost o honung som jag värmde i ugnen.


 Exemplariska hundar som sitter fint! :)

 Spenatblad, romanticatomater, physalis, salladsärtor, salladslök, gurka, jordgubbar o granatäpple.

 Matchade rosor o servetter! (av en slump) ;)

 Ica rosor!

Jag blev så glad, titta vad Rose-Marie hade med sig till oss, vilken fin "gåbort" present eget fröknäcke o så fina gullvivor från deras trädgård. Det var så underbart gott fröbröd så jag var tvungen att be om  receptet.


FRÖKNÄCKE (Blir en ugnsplåt)
Ingredienser

1 dl sesamfrö
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl majsmjöl
0,5 dl linfrö
0,5 tsk salt
0,5 dl rapsolja
2 dl kokande vatten

Så här gör du:
1. Sätt ugnen på 150 gr

2. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt ca 30x40 cm

3. Blanda alla torra ingredienser o rör i olja o vatten. Låt svälla ca 15 minuter

4. Bred ut smeten tunt på plåten. Grädda mitt i ugnen ca 1-1,5 timme.
Drag över bakplåtspappret med knäcket till ett galler o låt svalna
Bryt i bitar o njut av ett fantastiskt gott knäckefrö

Det här kommer jag försöka mig på iallafall! 


Annars var vi på Tingvalla o tittade när  Carlstad United få stryk igen. Bonniebus var på fotbollspremiär hon skötte sig exemplariskt. Vi träffade härliga Eva som sålde burgare. Såklart var hon tvungen att får några valppussar.


Det fick bli en brasa igår kväll till Eurovision finalen! <3 
Så kul att Sverige vann! Ett bra o viktigt  budskap också! 
Tänk att han blivit mobbad vår duktiga Måns.
 Mobbing kan vara det värsta som finns tänk att behöva gå till skolan o vara livrädd nej mobbing ska utrotas. Jag läste något väldigt bra o mycket intressant  HÄR!  Kian startar kampanj mot mobbing efter hans deltagande i Paradise hotell, han har tydligen blivit mobbad i hela sitt liv. Mycket bra initiativ tycker jag! 
Nej nu får jag göra lite nytta det här duger inte!
Solen kikade precis fram så jag ska börja med en hundpromme!
Det är precis vad mina lår klarar av! Jag har fortfarande grym träningsvärk sen i torsdags då jag körde Tabata med mitt Tietogäng. Grymt effektiv träning är det iallafall!

Jag ska komponera ihop veckans middagstips också! Det kommer i nästa inlägg ikväll!


Ha en toppen söndag!

<3

Kramar Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar