Petra Nyman Art & Design

lördag 2 april 2016

VIP-Vernissage på Örebro Slott! Spin of hope till förmån för barncancerfonden!

Hej på er! Hoppas ni har det bra!
Vilken härlig start på helgen vi har haft! Jag är så inspirerad efter gårdagens Vernissage på Örebro Slott med Mats Pehrsson så jag är sugen på att ta tag i penseln direkt!
Vi har precis kommit hem o jag har slagit mig ner i soffan medan R kollar hockey o jag bloggar. ;)

Coolt med utställning på slottet!


Örebro Slott är så vackert, måste vara det perfekta stället att ha ett vernissage på även för en New York bo! Hihi
Vi åkte till Örebro igår eftermiddag o jag blev så full i skratt när vi kom upp på vårt hotellrum o det låg tre små hundar i sängen.
Haha det är ju precis vad jag är van vid hemma också..... så gulligt att Clarion hotell tänkt på min saknad av vovvisarna där hemma?!? <3
Piffat lite (försökte få till en böj med plattången men det går sådär) ;D!
Vi  promenerade ca 3 min till slottet. Underbart väder igår med blå himmel. Man blir på så gott humör när det är sol o blå himmel.

Det är andra gången nu som vi ser Mats Pehrsons konst, den är så häftig där även hans fotografier ifrån NYC är ett inslag.
Innergården på slottet, med brinnande lyktor o det där ekande ljudet ni vet. Maffigt!
Nu orkade jag ju inte släpa på systemkameran så det får duga med vanliga mobilbilder så svårt att återskapa dessa härliga målningar som är en blandteknik med många, många lager.
Här är ett  typiskt Wallstreet motiv. Mats Pehrson konstnären himself bor i Chinatown o har sin alteljé på Wallstreet så inte konstigt om han får lite inspiration därifrån.
Även inslag av fåglar, fjärilar o döskallar o kors.
Han förklarade för mig att det var livscykeln han ville förmedla. Jag själv älskar ju framförallt fjärilar. <3 Inte så förtjust i döskallar!
Vet inte om ni ser den fantastiska strukturen. Alla skikt! Jag är lite nördig jag vet! Men suger åt mig av allt jag ser!

Helt fantastiska målningar om ni frågar mig! Priset låg mellan 16 och 53 000 nånstans
Men oj vilket hantverk helt makalöst.
R som kommer från Örebro träffade en hel del gamla kompisar på vernissaget.

 Jag  hade tänkt att jag skulle träffa en Instagramvän som skulle dit men hon hade tydligen varit där tidigare än oss så synd hade varit kul att hälsat på henne.
Vi var inte där förrän 18:30 o vernissaget började redan 17:00.
Haha jag fick till böjen på håret lite bättre på den här sidan???? ;))))
Jag studerar tekniken, o detaljer. Det är ju så spännande det här med målning.
Men hur man än tittar kan man inte förstå var, HUR han börjar?
Jo med en vit tom duk förstås! Hehe

Det var massor med folk när vi kom o det bjöds på ett glas bubbel o snittar.

Vi fick en inbjudan av Staffan o Åse som är våra vänner sen länge tillbaka i Örebro. Det är Staffans härliga bror Rickard som äger av Galleri MI i Ystad 
Här träffade jag även deras son Emil som också var där.
Efter vernissaget hade Staffan bokat bord i Saluhallen på restaurang "Bröderna" mycket gott o vällagat måste jag säga.
Det ser inte så gott ut men det var det verkligen...... rökt älg till förrätt. (inte ofta man äter det) Kul med lite annorlunda meny.
O den här oxfilén var också väldigt annorlunda o väldigt god!
Öppet kök gillas!
Här är fina Åse o Staffan!
Träffade även ett annat mycket trevligt par som var med o åt middag. Hon driver en reklambyrå i Örebro.
Efter middagen gick vi en kort sväng till Makeriet, där träffade jag konstnären himself så jag kunde passa på att köra en liten frågestund om allt jag undrade.

Så häftigt att han blandar måleri med sina egna fotografier till ett sorts collage. En väldigt unik teknik.
Ni förstår ju hur häftigt att ha sin ateljé på Wall Street.

Han kommer till Stockholm i sep o har en utställning där. Det kommer stå en gigantisk målning i Pub-huset som han håller på med. PUB-varuhuset kommer att försvinna o bli, hotell galleri bl a.

Han är verkligen supertrevlig o ödmjuk. Ser dessutom ut som en riktig NYC- konstnär! ;)))


Imorse när vi kom ner till frukosten var det två spinningcyklar uppställda.
Hotellet stödjer "Spin of hope" till förmån för barncancerfonden.  Usch vad jag tycker denna sjukdom är vidrig. Nej till cancer helt enkelt!!! Så fint initiativ!

Det skulle cyklas i 12 timmar från 07 på morgonen till 19 ikväll.  Vi körde ju även på KMTI för något år sedan.
Färskpressad apelsinjuice är man inte bortskämd med på hotell precis!?  Brukar aldrig ta juice just därför men den här var så god.
Mysigt med långfrulle med sin äkta hälft! <3
Äggröran var också äkta! Inte sån där som en del hotell köper in på kartong!

Lite fil, frön o frukt med kanel.

Tack för mycket trevliga dagar i Örebro. Tack Staffan, Åse, Rickard, Mats o alla andra härliga vi träffade igår! Så många skratt o samtal!

En riktig energipåfyllning! 

R o jag gick en sväng på stan så jag fick tag på en del som varit slut i Karlstad. 

Nu kom Albin mm till Claes för de ska kolla fotboll. Jag ska bestämma kvällens middag, o titta på Let´s Dance från gårdagen!


Kram på er o hoppas ni får en underbar lördagkväll!


Hörs snart!

<3

Kram Petra


2 kommentarer:

  1. Var tvungen att smyga in och kolla alla dina vackra bilder igen. Verkligen synd att vi missade varandra. Men livet är långt. Är du lika inspirerad som jag att stå framför duken? Har provat mig fram lite nu på morgonen, full av inspiration. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej fina du! Ja det hade varit superkul, men det kommer säkert fler tillfällen! <3 Jag är så inspirerad men nu är det fokus på träningsresa för min del. Får se om jag hinner ta tag i penseln senare idag en sväng! Kram o ta hand om dig! <3 Ska bli spännande att se dina alster! :)

      Radera