Petra Nyman Art & Design

söndag 21 september 2014

Succémiddag! Parmensan Wienerschnitzel med rödvinssky!

Börjar med att säga Grattis till Carlstad United (där sonen spelar fotboll) det blev klart igår att de går upp till division 1 nästa år! Tänk att de är bästa fotbollslaget här i stan! Så himla kul för alla som kämpat match efter match! STORT GRATTIS till er alla!

I fredags testade jag att laga något jag aldrig gjort tidigare o det blev verkligen supergott! Längesedan jag tyckte något smakade så bra som jag lagat själv!
Tillbehören var sallad, citron o kapris!

Jag letade överallt tom ringde de till Kils Slakteri för att kolla om det fanns kalvfilé men icke så jag tog helt enkelt skinkschnitzel istället! Så gott som det blev kan jag inte ens tänka mig hur satans gott det skulle bli med kalvfilé! Hihi
Här är jag livsfarlig när jag bankar ut köttet med stekpannan så det blev ca 6-8 mm tjocka skivor! Haha

Okej lite pyssel var det men värt varenda sekund! Det upptog halva bänken! ;)

Först mjöl blandat med riven parmensanost, salt o vitpeppar!
Jag körde både mjöl o ströbröd glutenfritt!
Därefter doppas den i  de ekologiska äggen!
Och slutligen i ströbröd innan de fick rinna av på hushållspapper!
Blir det över kan man styckfrysa efter man har panerat dem! Perfekt va!
Jag stekte dem två min på varje sida ganska hög värme i hälften smör o hälften olivolja! Sen fick de rinna av på papper igen! Tada! De ska ätas nystekta så det går inte ropa på någon tonåring som kommer en halvtimme efter man har ropat att middagen är klar! Hihi
Till denna fantastiska Wienerschnitzel serverade jag min favoritrödvinssky! 
Receptet hittar ni HÄR! Det blev så gott så ni kommer ångra er om ni inte testar den här kombon!
Full pott från familjen! Så gott så R bad att vi skulle äta samma middag även igår! Så så fick det bli! Lika gott då! Tada! C var ju ute o firade uppflyttningen till div 1 nästa år med laget!

 Just det inte så fint här hemma nu precis! När vi kom hem från Grekland var alla fönsterbrädor bortplockade så allt som stod i fönstrena stod på golvet o på bordena runt omkring på hela nedervåningen pga de nya elementskydden som håller på att tillverkas! Men den som väntar på något gott! Blir nog bra när det blir klart! Men just nu är det rörigt värre här hemma! <3
Sen tog brittsommaren slut också utan förvarning! Idag är det grått o regnigt! Det är dags att beställa ved! Det är ju faktiskt väldigt mysigt det också! Tända ljus o elda brasa! Bara en vecka kvar tills Bella o jag ska på Flashdance också! Åh vad  kul det ska bli! Sen är vi bjudna till farmor o farfar på middag i Täby! Kommer bli en toppenhelg <3 

Annars har jag klickat hem en rosa kappa idag! 
Läste att rosa kommer vara en av höstfärgerna iår lite otippat!?! <3

Ikväll blir det kotletter! Sköter sig själv i ugnen!;) Me like;)
Nu ska jag se om jag kan få igång nya systemkameran, den hann ju inte komma innan semestern tyvärr! 
Vore ju kul om man kunde bättra på bildkvalitén här på bloggen! :D

Ha en bra söndagkväll så ses vi snart!

<3

/Petra

8 kommentarer:

  1. Oj vad duktig du är på att laga mat, det är överkurs för mig ;) måååste läsa kokböcker!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha tack! Ja jag kände mig som en riktig matmor när jag lagade detta! ;) Ha en toppendag! Kram Petra

      Radera
  2. Ser riktigt gott ut. Rosa kappa?? Nu blev jag nyfiken.... Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en riktig skräll! Den var restad också så den måste vara riktigt populär! ;) Ha en toppen start på veckan! Kram Petra

      Radera
  3. Tack för fin hälsning hos mig!
    Maten ser riktigt god ut! Visst är det drygt att panera... blir så kladdigt. I alla fall när jag gör det ;)
    Rosa kappa, låter snyggt! Tokgillar rosa!
    Kram och ha en ny fin vecka!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kladdigt kan jag lova att det var här också! Hihi Men man kände sig lite duktig efteråt! Ja kappan var himla snygg men restad så den kommer inte förrän mitten av oktober! Detsamma till dig! Ha en bra start på veckan! Kram Petra

      Radera
  4. Blir alldeles hungrig av att läsa vad du lagat och skall laga, tror det är dags för middag här snart.

    Hoppas du får en fin vecka.

    Kram
    Helen

    SvaraRadera
  5. Ser ut o låter som riktig restaurangmat, måste testas. Rosa kappa låter hur snyggt som helst, hoppas såklart vi får se den. Kramisar Tina

    SvaraRadera