Petra Nyman Art & Design

söndag 18 oktober 2015

En riktig feelgood helg! Viltkyckling! Nya mellistips!

Hur härlig har inte den här helgen varit! Bella kom hem redan i torsdags från Stockholm samma dag som R åkte till Spanien för att spela golf så det passade perfekt så jag fick lite sällis här hemma <3

Förutom igår när Bella o hennes kompisar satt i kö för att köpa biljetter till Håkan Hellström, helt sjukt att de inte fick tag på biljetter efter att ha suttit i kö i över tre timmar, jag brukar aldrig se Bella så irriterad o arg som då så lyckan var total när Alex mamma Lena fixat biljetter åt tjejerna.

Måste säga att hösten är otroligt vacker! <3 Älskar alla fina färger, krispig klar luft. 
Promenaderna är ljuvliga så här års.
 När Bella kommer hem blir allt så mysigt. Här fick hon för sig att baka ett filmjölksbröd som blev så himla gott! Mamma bakade alltid filmjölksbröd när jag  var liten.
Vi hittade receptet i en tidning med 54 recept för en god morgon!

Jag skriver ner receptet här för min egen skull om inte annat för det här ska garanterat bakas igen!
Jag är ju ingen bakmorsa precis o Bella skrattade åt mig när jag inte hade någon brödform utan vi fick köra med en sockerkaksform hehe.....

Recept  FILMJÖLKSBRÖD
Ett enkelt bröd som varken behöver jäsas eller knådas. 
Frys gärna in brödet i skivor. Lägg det i brödrosten så blir brödet nästan som nybakat igen.

Ingredienser
2 dl fiberhavregryn
5 dl vetemjöl
1dl krossade linfrön
2 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl filmjölk
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Bella gjorde så här!
Sätt ugnen på 200 gr. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i filmjölk, honung o sylt. Klicka ner smeten i en smord "bakform" ;) rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Själp upp limpan o låt den svalna under bakduk.



Det här glömde hon fota men jisses så gott det var!
Smakade nästan som en efterrätt men otroligt nyttigt o fräscht!

En lyxig uppladdning.......... Varsågoda här är receptet ni inte vill missa

Recept AVOKADORÖRA MED HALLON

Ingredienser
2 mogna avokado
1 dl mild kvarg naturell
saft av 1/2 citron
1 tsk vaniljsocker
2 msk honung
2 dl hallon
2 msk skalade pisagenötter

Bella gjorde så här!

Halvera o gröp ur avokadon. Mixa slät med kvarg, citronsaft, vaniljsocker o 1 msk honung. Lägg över i två glas (men det räcker lätt till fyra) Mosa hallonen. Grovhacka nötterna. Fördela hallonen på avokadoröran. Strö över nötter o ringla resten av honungen.

Magiskt gott! 
<3


 När Bella kommer hem på  besök får hon bestämma maten, hon var sugen på rotfrukter i ugn så jag gjorde min viltkyckling som känns som lite höstfeeling;)

Fyndade svarta Orrefors glas på Let´s Deal, samma som de hade på "Så mycket bättre"!

Såg ni programmet igår?
 Fia (Sofia) kom förbi, så mysigt att jag fick så fint sällskap i fredags!
 Känns ju nästan som förr i tiden hihi
<3

Potatis, morötter, palsternacka o rödlök

Vinbärsgelé o sallad som tillbehör.

Receptet på Viltkycklingen hittar ni 

 Mysa skulle vi göra o Fia o Bella bestämde sig för att elda brasa!
 Jodå de fick fjutt på brasan till slut! 
Skam den som ger sig! Brasa o Idol!

Wilma <3
Så mycket bättre!
<3

Tår i ögat, precis som man känner för sina barn <3

Såg ni programmet igår?


CU o sonen Claes har varit till Nyköping o spelat bortamatch idag deras sjätte match irad som blivit oavgjord. Viktiga poäng nu när det bara är 2 matcher kvar så de får stanna kvar i division 1 nästa år.
Jag har suttit som en äkta fotbollsmorsa  o kollat live rapporteringen. Matchen skulle webb sändas men det blev något tekniskt strul tydligen.

Idag gjorde Tom Larsson, våra underbara vänners son Ika o T o förra matchen gjorde Claes mål vilket gav Carlstad United ett poäng varje match.
Synd att de inte gjorde båda målen i samma match för då hade det gett vinst o 3 poäng! ;D

Å det var precis vad de gjorde mot Forward  för två matcher sedan ett varsitt mål men då blev det 2-2 så ändå bara ett poäng!

Stolta fotbollsmorsor Ika o jag!

<3
Annars har jag målat....... bästa terapin.............. en ny målning under progress!
Samtidigt har jag lyssnat på podd, Wahlgren & Wistam o Fredagspodden ;)

Vi har tränat spinning både fredag o lördag,
badat bubbelbad hur skönt som helst med 39 grader i bubbelpoolen o 6 gr i luften.
Rosa månad har jag verkligen anammat!? Rosa morgonrock Ralph Lauren inköpt på 21 Century i NYC, rosa läsglasögon inköpta på marknaden i Nerja o rosa skärbräde inköpt på Ica tummen.

Utöver det ganska glåmig hihi mensvärk from hell.


Tomt när Bella har åkt hem, men Claes o Josefin är snart på ingång:)

Lövbiff, ugnspotatis o bea är beställd! ;)

Nu solsidan o Helenius hörna i soffan!

<3

Ha en fin söndagkväll!

Kramar Petra



1 kommentar:

  1. Hej!
    Såg att du hade ett inlägg om hemmagjorda hamburgare med klyftisar mm för ett tag sedan, är det något speciellt recept du går efter?

    Ha en härlig dag i solen!

    Hälsn Moa

    SvaraRadera