Petra Nyman Art & Design

tisdag 22 mars 2016

Succé middagstips! Recept möra fläskkotletter i lovley sås! På rymmen! Husbygget i Stöten Sälen!

Godmorgon tisdag! Då är det redan Påskveckan! Wiii o imorgon kommer dottern hem ifrån Stockholm det ska bli så mysigt att få hem henne.

Nu måste jag tipsa om middagen jag lagade igår!
Ingen Påskmat än men detta måste ni laga för det var så enkelt o smarrigt nämligen långkokta fläskkotletter i ljuvlig sås. (kan äta som soppa god)


Uppskattad av hela familjen! Claes o Josefin kom hem efter Claes fotbollsträning o tyckte även de att det var jätte gott! ;D!
Här är ingredienserna förutom att jag hoppade över champinjonerna o att det var en dl rött vin i istället! ;))

Jag kokade fläskkotletterna säkert i över 1,5 timme.

Jag hittade ekologisk färskpotatis när jag handlade, första färskpotatisen i år.
Även om den svenska är att föredra så var de här små godingarna också grymma.

Sallad, vinbärsgelé o tunnskivad gurka som tillbehör.
Älskar mina senast inköpta Matheus tallrikar bubbles.
Köttet trillade isär.
Vilket väder vi hade i söndags! Här har jag precis vaknat  hihi, tidigt som vanligt , men jag tycker det är skönt att vakna tidigt så man kan njuta av solljuset som är så viktigt för välbefinnandet i alla fall för mig! ;)))

Man ska tydligen inte somna utan att ha borstat håret efter dusch?!? Haha

Annars var det en lugn slapparsöndag, bara en skön promenad, pizza o hockey på tv:n samt Mäatarnas mästare innan jag stöp i säng.
Igår måndag körde jag spinning på lunchen, lika skönt som alltid med ett härligt gäng.
Älskar pulsspinningen! Man triggas att ta i lite extra även om man är rätt speedad o taggad ändå när man leder pass!
En superdålig bild men jag måste verkligen rekommendera veckans sallad på KMTI den var så god med tonfiskbollar, jag tog basilikadressing till o det var supergott! Yummie!
Jag kikade in på Kalenius innan spinningen o köpte lite gult inför Påsk, Tyckte det blev fint i Gustavsbergskrukan. Kul att alla kommer hit på påskafton också! ;D!

Just det ni ska få receptet på denna grymt goda rätt med helt lovely sås!

Recept: Möra fläskkotletter i underbar dijon sås (4 port)
Ingredienser:
6 fläskkotletter
1 morot
1 gul lök
1 msk vinbärsgelé ( eller vinbärssaft)
1 dl rött vin
vatten så det täcker fläskotletterna
0,75 dl oxfond
1 dl grädde
0,5 dl creme friache
2 tsk dijonsenap
salt, peppar toppa med färsk persilja

Jag gjorde så här:

Salta och peppra kotletterna och bryn dem på bägge sidorna så de får fin färg .

Skala o dela lök och morot och lägg i en gryta tillsammans med kotletterna.

 Täck med vatten. Häll i oxfond, vin, senap, vinbärsgelé. 

Låt småputtra under lock i 1-2 timmar, tills köttet blivit så mört så det nästan faller isär.
Ta upp kotletterna och sila av såsen. Koka upp så såsen reduceras till nästan hälften. Vispa ner grädde, creme fraiche, smaka av med salt o peppar. 

Lägg i kotletterna igen och låt puttra några minuter utan lock så såsen kokar i hop och tjocknar. 
Jag serverade med färskpotatis, vinbärsgelé, tunnskivad inlagd gurka o sallad.



Helt galet gott! Lova att ni testar!!!!!! ;))))

Idag ska jag hoppa in på lunchen o köra Intervallpass, styrka på Tieto. Skönt att komma igång ordentligt igen efter semsestern.

Igår var dessa två på rymmen! En pomeranian o en chihuahua! Ni förstår ju!

Vi har inhägnat runt tomten här uppe vid poolen så de kan springa ute på kvällen.
Jag tyckte  det var ovanligt tyst där ute så jag reste mig från soffan o Sofias Änglar o såg att grinden öppnat sig o båda doggisarna var utom synhåll?!

Vilken panik man får men jag ropade o klappade så Elsa Chihuhuan kom nerifrån gatan ganska snabbt.( lite skamsen hihi)
 Det är säkerligen Bonniebus som dragit in henne i dagens bustrick, eller så skulle hon bara hålla koll på lillsyrran haha. R gick ut o hittade Bonnie också som tur var! De är för små för att vara på rymmen!

Tänk om räven kommit o tagit dom! Huga!
En som är för gammal o lat som inte rymmer nuförtiden är Wilma hihi.
Rymma när det är så skönt i fåtöljen lixom! 

Haha men det tog 12 år för henne att inse det?!?

R har precis åkt för att kolla till bygget i Stöten i Sälen, så här kommer huset se ut när det är färdigbyggt tänk om man kan fira Påsk där nästa år!?


Ha en härlig tisdag vänner! På återseende!

<3

Kramar Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar