Petra Nyman Art & Design

lördag 12 december 2015

Recept godaste Biff Bourgogne grytan! Nobelmiddag! Nya ljusstakar!




 Antal portioner: 4                              
 
Ingredienser:
 
500 gr högrev
1 paket bacon eller sidfläsk (jag tog hälften av varje)
4 st charlottenlökar
st morötter
vitlöksklyftor
10 champinjoner
3-4 dl gott rött vin (ta något ni tycker om) 
4 msk kalvfond
1 msk timjan
st lagerblad
persilja till garnering 
 
Gör så här:
1. Skär köttet i cirka 3 cm stora tärningar.
2. Bryn (hög värme i olja) det i omgångar i en stekpanna och lägg över i en rymlig gryta efter hand.
3. Skär morötterna och skiva löken.
4. Fräs dem lätt och lägg över i grytan, salta och peppra.
5. Häll på vin och buljong så att det täcker.
6. Tillsätt kalvfond, timjan, lagerblad och koka upp under omrörning.
7. Låt grytan småputtra tills köttet är mört, det tar cirka 1-2 timmar.
12. Dela champinjonerna om de är stora.
13. Koka svampen torr i stekpanna, tillsätt en klick smör och bryn svampen.
14. Klipp baconet i strimlor och bryn det knaprigt.
15. Koka upp grytan och tillsätt morötter, svamp och bacon.
16. Låt sjuda ca 15 minuter.
17. Smaka av med salt och peppar.
18. Servera med mandelpotatismos och klippt persilja som garnering.
 
Bon Apetit!
Lite stolt är man med ett sånt här långkok!


 Det blev en mysmiddag som räckte både torsdag o fredag! Claes är ju i Nerja med Josefin o Bella är i Stockholm fortfarande en vecka kvar innan efterlängtat skollov från Balettakademien.
 Tänk att jag för 24 år sedan serverade på Nobelfesten! Att jag gick nerför alla trappsteg med en brinnande glassbomb! Jag kommer ihåg att den var så fryst så det inte gick att skära i den! Jag fick skära lite, vänta  så att det smälte lite till o skära igen! Till slut hade jag serverat mina 10 gäster med grym mjölksyra i armen! Ja det var en häftig upplevelse måste jag säga! Därför tycker jag det är särskilt roligt att titta på festligheterna!



 Nobelservisen som var ny det året! Den har hängt i några år nu alltså! ;)
 260 st som serverar. Mamma satt bänkad framför tv:n o var sjukt nerös berättade hon! Hihi
Man var modigare när man var yngre! Helt klart!

 Igår efter middagen gick vi upp på vinden för att kolla Diggiloo o Skavlan!

Jag fick min ljusstake Elflugan  Grande jag beställde nån vecka försent.

 Jag hittade den HÄR!
 Den här fick också följa med från designonline!
 Kollade ni Skavlan igår? Tyckte inte alls Chris var som man har uppfattat honom i tidningarna utan riktigt trevlig o inte alls någon slempropp!

Tyckte det var ett superhärligt program igår måste jag säga!


 Nej nu har jag varit o handlat! Ska börja med kvällens middag! :)

Sen kommer jag sitta  bänkad inför sista så mycket bättre!
R är genomförkyld!
Jag är också risig! Det är personalfest på KMTI ikväll men tyvärr får det bli en annan gång!

Ikväll blir det inget annat än soffmys o brasa!

<3

Ha en finfin lördagkväll!

Kramar Petra



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar