Petra Nyman Art & Design

söndag 14 januari 2018

Recept kycklingfärsbiffar sötpotatispommes med fetaostcreme!


Hej! Hoppas allt är bra med er! Nu har jag ett riktigt gott middagstips till er!


Alltså detta måste ni testa! Så himla gott! Kul när man har inspiration i köket ;)
Ibland är det bara värsta idétorkan!

Vi fick åka till tre mataffärer igår för att få tag på kycklingfärs dock;) Skam den som ger sig!
Biffarna gjorde jag så här, jag blandade....

500 gr kycklingfärs

1 ägg

1 riven röd lök

1 pressad vitlöksklyfta

chiliflakes ca 1/2 tsk

1 knippe hackad persilja

salt o peppar

Stekte dom ca 4 min på varje sida på medelvärma i smör o olja (så de blev helt genomstekta) viktigt när det är kyckling!




Jag gjorde sötpotatispommes (o även vanlig potatis) blev så krispiga o goda.

Jag delade dom o la dom i kallt vatten (så stärkelsen försvinner).

Sen la jag dom i en plastpåse o hällde ca 1 dl maizenamjöl o blandade runt.

Lägg dom på en plåt eller ugnsform ganska glest.

220 gr ca 35 minuter åh vad de blev krispiga o goda mmmmm.....



De ser lite brända ut här men shit pomfrit säger jag så gott!



Jag gjorde även en fetaostcreme busenkelt men så fräscht till.

2 dl matlagningsyoghurt
100 gr smulad fetaost
Rivet citronskal av en halvcitron o lite citronsaft
salt peppar


Ser kanske inte så gott ut men det var det, jag lovar!



En riktigt härlig lördag då jag körde spinning med fullsatt klass, älskar januari ;)
Sen åkte vi hem o badade bubbelpool så mysigt.

Sen lagade jag denna goda lördagmiddag ;)

Nu ska vi ta en dogwalk i gråa vädret

Köra 7minutes appen

Lyssna på Wahlgren o Wistam podden

Måla

Planera kvällens middag

Kanske köpa en semla?!

Köra lite hemmaspa

Ha en fin söndag my dear friends!

<3

Kram Petra




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar