Petra Nyman Art & Design

onsdag 18 oktober 2017

Recept på en god höstmiddag! Viltkyckling med rostade rotfrukter och vinbärsgelé!

Hej vänner! Ett litet middagstips på min viltkyckling i ugnsform som blev väldigt uppskattad igår när jag lagade den.

Jag googlade mina egna recept, perfekt då man lätt glömmer vad man lagat för något? ;D!
Claes o en kompis var här igår kväll för att kolla på fotbollen, man är inte lika bortskämd som förr med att ha många vid middagsbordet;) Så extra kul att bjuda på något som de inte lagar själva varje dag direkt?!

Mumsigt o lite höstigt med viltsmak, vinbärsgelé o rostade rotfrukter.

Jag älskar ju dessutom brysselkål.

Kändes nästan som en Söndagsmiddag:)


Killarna tog om o allt tog slut!

Det måste ändå vara bra betyg?!? Eller?

Här får ni receptet igen! Jag har lagt ut det tidigare på bloggen:) Enkelt o gott!

Recept Viltkyckling i ugnsform
Jag stekte kycklingfiléerna i smör så de fick en fin yta.
La dem i ugnsformen.
Sen blandade jag
3 dl grädde
2 msk kycklingfond
1 msk outspädd vinbärssaft
1 msk kinesisk soja
2 tsk Rosmarin
2 tsk Timjan
10 krossade enbär på kryddburk
Salt o peppar
Hällde över kycklingen
Ca 30 minuter i ugnen på 200 gr tills kycklingen var genomstekt!
Passar bra med följande tillbehör rostade rotsaker i ugnen, potatisklyftor, blomkålsmos, pressad potatis, ris, sallad, vinbärsgelé, inlagd gurka!
Idag körde jag Palsternacka, Morot, Rödlök o potatis i ugnen med lite flingsalt, olivolja o timjan. ca 30 min i 200 gr,
Smaklig Spies!


Inte nog med det! Jag fjäskade extra mycket o gjorde en blåbärspaj till efterrätt ;)



Inga svårigheter direkt! 100 gr smör, 1 dl socker o 2 dl glutenfritt mjöl.



Paus i fotbollen ;)


Vaniljvisp  samt vaniljglass till varm blåbärspaj är inga fel alls! Ingen blogguppläggning men ändå;)))

Jag bakar ju typ aldrig (tycker inte det är kul) o blir nästan irriterad när matbloggar bara har bakverk hihi när jag vill ha middagstips!

Haha Bloggsällskap saknas inte;)))


Vi fick den här inbjudan om VIP Vernissage på fredag i Örebro Slott

Hade varit så kul men det kom lite plötsligt på får se hur vi gör?

Ännu en fantastisk fin höstdag vi har haft! 

Ha en härlig lillördag!

Vi ska äta röding med citron o romsås ikväll!

Vad ska ni äta för något?

<3

Kramar Petra


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar