Petra Nyman Art & Design

tisdag 27 november 2018

Recept Oxfilépasta! Snart Advent! Dags att ta in utemöblerna? Värmande Gulaschsoppa! Mammografi!

Hej bloggen! Jag fick så många frågor angående receptet på min Oxfilépasta
jag la ut på Instastory häromdagen.
Den blev så galet god om jag får skryta lite?!;)


Bara såsen blev så god så jag hade även kunnat äta den helt vegetarisk utan kött.

Älskar även de här stora pastaringarna men jag gjorde även glutenfri tagliatelle.

Recept Oxfilépasta

Ingredienser:

500 gr oxfilé

1 gul paprika

1 rödlök

4 scharlottenlökar

6 färska champinjoner

1/2 förpackning sockerärtor

toppen på 10 sparrisar

3 dl grädde

2 dl mjölk

2 msk oxfond

75 gr gorgonzolaost 
(jag vill inte att gorgonzolasmaken ska ta över utan bara en liten toch
men det är ju en smaksak)

en skvätt rödvin (1/2 dl men kan uteslutas)

Smaka av med salt o svartpeppar.

Jag gjorde så här:

Delade oxfilén i mindre bitar ca 3x3 cm

Stekte snabbt på hög värme i smör.

Skivade, delade alla grönsaker.

Torrstekte svampen så vattnet stektes bort.

Sen stekte jag alla grönsakerna, lade tillbaka oxfilén.

Hällde i grädden o resten av ingredienserna lät puttra i ca 10 min
så såsen o smakerna gottar ihop sig.

Koka pasta enl anvisning på paketet.

Blanda ihop med pastasåsen.

Lite riven parmesanost på toppen om man så vill.

Yummi så galet gott!

Ni måste testa o som sagt säkert nästan lika gott utan kött.
Eller med halloumi istället.
 Mums fillibabba blev nästan hungrig nu!


 Badade lilla dunbollen igår då hon ska till frissan idag. Så söt hon är vårt lilla kärleksboll
<3
 Sen blev Bonniebus torkad o blåst med hårblåsen.
 Alltså vilken vacker morgon vi vaknade upp till imorse.
Det där med julstress?!

Som ni säkert märkt så strömmar Instagramflödet med adventspysslet
konstant nu. 
Massor som redan tagit fram adventsljustakarna, bakat pepparkakor o lussekatter.

Varm glögg i glasen, en del har tom redan fullklädd julgran?!

Ehe what?
 Jag älskar julen inget snack om det, tycker det är så mysigt<3
Jag blev så full i skratt när vi inte ens har plockat in utemöblerna än?! HAHA


 Undrar om Palmen o Olivträdet klarar vintern? Kanske ska köra i lite belysning bara?!




Där låg visst en fryst handduk o ett par badbraller sen i somras också

Men men båten är iallafall i vinterförvar så alltid något! Hihi

Nåväl det är faktiskt inte första advent förrän på Söndag så det så!

 Nu ska jag äta lite rester av den "hotta gulaschsoppan med lite gräddfil o vitlöksbröd.

Älskar soppa 


Recept min Gulaschspppa


Ingredienser:

1 gul lök

1 röd paprika

500 gr nötfärs

2 msk oxfond

1 burk finkrossade tomater

7 dl vatten

2 tsk hot paprikapulver

2 tsk spiskummin

1 tsk chilikrydda

1 pressad vitlöksklyfta

salt, svartpeppar

Jag stekte färsen grönsakerna i lite olivolja.

Sen hällde jag i resten av ingredienserna o det fick
småputtra i över en timme. Häll på lite mer vatten om du tycker
soppan blir för tjock.


Jag serverade med gräddfil o vitlöksbaguette.


En riktigt värmande soppa kan jag lova!

 Nu ska jag åka o  hämta något jag ropade in på Hammaröauktonsverk.
 Annars har jag varit i rensartagen här hemma.  Har blivit manisk o vill gå igenom varenda vrå här
i huset hihi. 
Vet ni att jag kastade 5 stora kassar med bara massa skit som har legat i badrumslådor o 
badrumsskåpen. Helt galet! Nu känns det så skönt att detta är gjort!
Annars har jag fått en nytändning på Pilates igen då jag börjat instruera det igen.

Vilken härlig träning, jag har aldrig haft en sån stark core som när jag körde 
Pilates då har jag ändå varit instruktör  o tränat en massa olika sen -91.


Sen vill jag bara påminna er om att gå  när ni blir kallade.
Det är gratis, det tar fem minuter så Just do it.

Nu går jag o väntar på svaret o det är alltid lite nervöst när man
ska öppna brevet men man får tänka att är det något så
är det ju bättre att man får reda på det så snabbt som möjligt.

<3

Ha en härlig dag!

Kör försiktigt i trafiken o låt inte julstressen ta över!

Kramar Petra




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar