Petra Nyman Art & Design

tisdag 22 november 2016

Recept värmande solgul fisksoppa med saffran!

Måste tipsa om den här värmande solgula soppan jag lagade förra veckan! Så god!
Bra alternativ om man försöker äta fisk någon dag per vecka ändå;) Jag återkommer ju alltid till torskrygg med remouladssås så fort vi ska äta fisk till middag.
Man blir glad av lite färg på  maten!
På bilden fattas bara vitlök o vitt torrt vin (eller matlagningsvin)

  • Recept solgul fisksoppa med saffran!

  • 400 g torskfilé
  • 300 g laxfilé (finns ju även färdigtärnad fisk att köpa)
  • 1/2 purjolök
  • 1/2 gul lök
  • 1 msk smör
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 1/2 tsk salt
  • 1 tsk timjan
  • 1 tsk basilika (jag tog oregano)
  • 2 1/2 dl torrt vitt vin
  • 1 1/2 fiskbuljongtärning (jag tog fiskfond 1,5 msk)
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 dl crème fraiche
  • 2 dl vatten
  • 1 pkt saffran (à 0,5 g)
  • 300 g räkor med skal (jag glömde räkorna)
  • 1 burk musslor (à 150 g) (jag tog inga musslor)
  • 1 1/2 tsk tomatpuré
  • Jag smakade även av med lite cayennepeppar!
Väldigt gott nu när det är så grått ute!
Servera med en klick aioli eller som jag bara en klick creme fraiche o ett gott bröd!

Tittade ni på fotbollsgalan igår! Zlatan är alltid lika härlig att se tycker jag! 11:e guldbollen o en egen staty som ska stå utanför Friends Arena! Häftigt!
Det är han värd!
Två Major! Claes har nämligen ett samlingsnamn för alla våra hundar! Maja! Hihi
Internt inom familjen <3


Nu ska jag skicka iväg några fler glasunderlägg! Inte många kvar nu!

<3

/Petra



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar