Petra Nyman Art & Design

lördag 3 december 2016

Första natten i stugan i Sälen Stöten!

Så underbart när man glider in på Vinterstigen!
Förra helgen var första natten vi sov i stugan i Stöten. R o jag hade planerat att åka dit till första advent.  Vi är alltså två familjer som har denna vinterstuga Nyman/Wirhed. Flera som frågat om vi kommer hyra ut den o JA det kommer vi göra;) Julveckan är fortfarande ledig om någon skulle vilja fira jul med tjocka släkten, vänner i Stöten. Plats för 16 bäddar, Ski in-ski out.
Vi kommer dit igen efter jul o firar Nyår ;)
Allt är inte klart än  bla en del som inte levererats från inredningstjejen än men allt kommer vara färdigt o tipp topp innan jul! ;)
Vi frågade våra förra grannar som vi känt sen barnen var små om de ville följa med oss upp.

Så för en vecka sedan satt vi i bilen (handlade nog mat på Ica Mora just nu hihi)
När vi kom fram vid 18 tiden var det mörkt.
Hundarna var också med till Stöten. Bonnie installerade sig på direkten! <3
Som sagt handlade vi på väg upp utan matlista till två middagar, tre luncher, o tre frukostar ;)

Bra gjort måste jag säga! Tre personer i en matbutik man inte känner till hihi Jag satt kvar i bilen o vaktade odjuren! ;)
Vi har verkligen så roligt med dessa två, vi har rest runt halva jorden, bott grannar när barnen växte upp, hjälpt varandra med allt möjligt.

Kjell har fått ryckt ut när R inte varit hemma när jag kört fast med bilen i snön eller när det regnade från kristallkronan som Claes sa när vi hade vattenläcka från duschen på övervåningen.
De är lika gamla eller unga som min mamma så de har verkligen blivit som en del i familjen.
Kul att vara med i Stöten vi sköter oss exemplariskt dessutom! ;)
Så mycket fin inredning som vi har fått hjälp med.
Men som sagt är det massor som inte levererats än! Tex var det inget tyg på stolarna, mattan har inte heller kommit än ;) Det fattas saker på väggarna.
Detta är en äkta timmerstuga o ingen fake någonstans! Coolt!

Söndagens väder var helt magiskt!


Första advent med brasa, Per Mobergs receptbok om julen o lite varm glögg (glöggmuggar har inte heller levererats än)
 <3
Hur hög mysfaktor på den?!??!!!!!
Brasan är egentligen bara för mysfaktorn för det är så varma härliga golv i stugan.
Vi trodde vi skulle komma till en lite burrig, kall ouppvärmd stuga men ABSOLUT inte!

Vi kom in i en varm mysig stuga,

Men ute var det kallare! Wilma ville knappast gå ut över huvud taget! Bonnie har ju inte det problemet direkt att hon fryser! ;)
Tyvärr var det inte så mycket snö som vi trodde! Men nu skulle vi ju iofs inte åka skidor utan mer fixa i stugan men lite Scooteråkning hade ju varit kul!
Där framme till vänster ser ni stugan! ;) Det är ski in ski out!

Details

Bastu finns! Det var så mysigt att ta en härlig bastu efter promenaden! Tre duschar i detta badrum ;)
Det är svårt att fånga på bild vilken rymd det är i denna stuga som har 16 bäddplatser, så man kan ju lätt vara några familjer i samma stuga.

Första adventsglögg på G!
O fika! ;)


Men några fick det vanliga torrfodret! Syyynd! <3



Som ett pepparkakshus! <3



Man ser backen från fönstret, altanen! Alltid kul att se fullt ös i backarna men de öppnar inte förrän 15 december.

För lite snö så provturen får vi vänta med tills Nyår?! Lisa, Charlie, Natalie o Magnus!!! Hihi

Bubbel på kylning

O mer bubbel som levererats! ;) Det blir också premiär på Nyår! ;) Om du läser Lisa så hälsa Charlie det! ;D! <3
Jag o Rosa tyckte det var så kul att titta i alla kökslådor för de är verkligen fulladdade med allt man kan tänkas behöva i ett kök o allt är helt nytt o fräscht vilken lycka!


Välkommen in!
Elsa väntar på att Så mycket bättre ska börja! Tv:n o internet var inte inkopplat (säger man så) förra helgen men det är fixat nu! Så vi fick se Så mycket bättre på Paddan men det gick bra det också ;)
Förrätt var skagentoast
Mums!
Varmrätten var min kycklinggryta Coq au vin

Recept hittar du HÄR!

Till det potatismos! Hur gott!!!
Lördagsskål från Stöten! Jösses vad vi skrattade!

Som jag skrev tidigare så fattades det massor av prylar som inte levererats än  bla fanns det bara tre vinglas så R fick dricka ur ett likörglas;) Syns inte så bra på bilden men det såg väldigt kul ut i verkligheten haha. Men snart kommer det fyllas på så det kommer finnas 20 st av varje ;)

Bubbelpoolen kom också på plats innan vi åkte hem nu ska den bara kopplas in.

Tänk o sitta här o titta ut över fjällen o backarna i en 40 gradig bubbelpool;)

Jag är så nöjd över golven för de var helt underbara att gå på,  behövs varken tofflor eller sockor för de är så varma o sköna.

Jag hade packat ner massor av kläder (tofflor från UGG)  men vi gick i samma myskläder från lördag till måndag hihi Såå skönt med ett par riktiga myys slappardagar!
Inredaren hade ställt dit fina gamla pjäxor som en liten inredningsdetalj (dåligt foto av mig)
Älskar när köket är öppet......ett riktigt "umgåshus" helt enkelt.

R o Kjell lackade ett sovrumsgolv på övervåningen samt trappan o skruvade ihop några möbler, en byrå mm. Så snart ska allt vara klart. Klockan hängde de också upp över dörren.

Allt är så genomtänkt i den här stugan.
Vi åt kycklinggrytan som blev över  till lunch, sedan lite städ innan vi åkte hemåt i måndags.
Jag tände första adventsljuset när vi  kom hem ;)
Claes gris som han gjorde när han var liten måste också alltid fram till advent!
(Åh vad jag väntar på att våra filmer sen barnen var små ska komma)


Trevlig lördag på er allesammans!

Igår skulle jag ha varit på Julfest på KMTI men jag var så trött efter mitt spinningpass då jag vaknat så tidigt på morgonen så jag orkade inte helt enkelt. Det såg ut som de hade det supertrevligt!
Idag är jag piggare dock så vi sov till kl 9:00 imorse! ;)

Ikväll är det Jills dag på Så mycket bättre.
Danny är min favorit, han är verkligen så trevlig!
R har Jillsan som sin favorit! Hihi

Kram kram!

Just det grannhuset är exakt likadant 


<3

/Petra

2 kommentarer:

  1. Wow säger hon som inte gillar snö , med de saknade detaljerna och en maffig gran ser
    det ut som en riktig Last Christmas :-)Grattis till ett kanonfint boende. Kram o ha en trevlig helg .Bittan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi nej varmare breddgrader o huset i Nerja leder alltid!!! Men fint är det o härligt med miljöombyte o lite frisk fjälluft! Kram o ha en bra start på veckan! <2

      Radera