Petra Nyman Art & Design

fredag 8 mars 2013

Härliga fredag! Recept Hermanssons köttfärsgratäng

Godmiddag! Igår körde vi våra torsdagsrutiner här hemma! Byta till rena lakan, tomburkar  ska tömmas, tidninglådan ska tömmas, blommorna vattnas, handdukar bytas! Check! Efter det lagade jag till den här smarriga gratängen som ni ska få receptet på!
 
Färdig för ugnen!
 Recept Hermanssons
Ingredienser:
2 gula lökar
800 gr köttfärs
1 burk krossade tomater
4 msk tomatpuré
3 dl vitt vin
16 potatisar eller rättika
3 dl grädde
riven ost smakrik
muskotnöt krydda
salt, peppar 
 
Gör så här!
Skala o skiva potatis eller rättikan
Stek köttfärsen tillsätt, vin, krossade tomater, tomatpuré smaka av med muskotnöt, salt o peppar
Låt koka ihop en stund
Varva sedan köttfärsblandningen, potatis o hackad lök
Häll över grädden
Toppa med riven ost (jag tog riven parmesan också)
Skjuts in i ugnen min gratäng stod nog inne i 1 timme i 200gr
Så potatisen blir mjuk
 
Smaklig Spies!
Jag körde med potatis men det går lika bra med rättika för den som som vill ha LCHF alternativ
 
 
Tidningslådan tömd! Check!

Efter allt slit tyckte jag att jag var värd lite egen lyx! Jag la en fuktmask på torrisen!
Nu känns huden mycket bättre! Har nog duschat för ofta den här veckan! Hihi
¨
 Alldeles nyss uttagen ur ugnen! Det bara bubblar i den!
Tur att det finna kvar så jag har till en god lunch!


Vilken härlig fredag! Vacker vinterdag med sol o blå himmel!
 Färskpressad apelsin o värmande sol i ansiktet!
 
Laddar för min 80s spinning som jag ska köra i em!
Hörde att David Bowie släpper nytt album idag!
Snacka om att ha varit med länge?!?
 
Ta till vara på denna dag!
Den kommer aldrig tillbaka!
 
<3
 
/Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar