Petra Nyman Art & Design

tisdag 14 oktober 2014

Recept Torskrygg i fantastisk sås! Yellow fish! Heja Sverige!

Mumsig måndagsrätt det blev här ikväll! <3 Kändes nästan som en lyxmiddag på restaurang! Härligt med enkla rätter som känns proffsiga!
Gult!
 Persillade! Har aldrig köpt tidigare?!?
Ekogrädde o saffran
Överförväntan gott om jag får säga det själv! ;)
 
Receptet vill jag ju såklart dela med mig av! Fisk ska (bör) man ju äta några gånger i veckan så då passar väl ett smaskigt fiskrecept såhär på en måndag helt perfekt! <3
Hittade det  i en tidning hos frissan förra veckan! Hemmhosreportage från någon jag inte kommer ihåg tyvärr!
 
 
 
Recept: Ugnsbakad torsk med saffransås
 
Ingredienser:
4 portionsbitar av torskrygg (140 gr) köper i frysdisken inga ben!
 
Sås
3 dl vispgrädde
1 paket saffran, 0,5 gr
1  1/2 tsk dragon
Smaka av med paprikapulver, vitpeppar, salt, samt kryddblandingen persillade.
 
Jag gjorde så här:
Tinade torskryggen (till halvfryst)
Saltade, pepprade, kryddade med pesillade torskryggen som jag lagt i en ugnsfast form.
Jag kokade ihop grädde med saffran o kryddor som jag hällde över fisken (när såsen kokat) hälldes den över fisken. Sen skjuts in i ugnen ca 30 min 200 gr. Känn med gaffel så fisken är klar!
 
Lätt som en plätt o kändes som en kunga middag minsann!
 
Jag serverade med pressad potatis o broccoli o lite pressad citron!
 
Mums!
 
Mår så mycket bättre idag!
Har kollat Zlatan dokumentären! Vilken skön kille och inställning! Vilken kämpe!
 
 
<3
 
Sorry om jag belsastar er med mina dåliga dagar!
 
/Petra
 
 


4 kommentarer:

  1. Vad gott det låter. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul om man kan inspirera någon med något gott lättlagat! Tack för din kommentar! Alltid lika kul!;) Kram

      Radera
  2. Älskar fisk o lagar det ett par gånger i veckan. Tacksam för nya recept, så det här ska såklart testas. Kramisar Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du lagar! Det var faktiskt väldigt gott! Någon skrev till mig att de hällt en skvätt vitt vin också! Det kanske höjer rätten ännu mer! ;) Kramar Petra

      Radera