Petra Nyman Art & Design

måndag 4 december 2017

Mauritius 2017!

Det satt långt inne att blogga om den här resan hihi. Som sagt gick det alldeles för långsamt att ladda upp bilderna på Mauritius (mitt ute i Indiska Oceanen) så det gav jag upp ganska omgående;) 

Hemresan var hemsk då den pågick i ett dygn exakt, vi flög på dagen utan en minuts sömn och som ett brev på posten blev jag dyngförkyld när jag kom hem. (karma efter förra inlägget?! ;)

Hann bara med ett spinningpass sen var det kört. Då jag nyser en gång var femte minut så har jag bara inte orkat blogga utan mitt fokus har varit på "stakarna" härhemma istället. 
Som jag har längtat till att få komma hem o pyssla o göra adventsfint.

 Är gräset verkligen alltid grönare någon annanstans än där man är hihi. När man såg alla förbereda advent flera veckor förtidigt på sociala medier o det kändes så otroligt avlägset där man var just då på Mauritius längtade man hem för att inte komma allt för långt efter med pyntet iallafall i slutet av semestern ;D!

Nu kan jag drömma mig tillbaka o tom känna doften av havet, känna de ljumma vindarna, det varma regnet, vita stränderna.

Skämt o sido! Vi har haft så härligt på Mauritius!
Här kommer ett gigantiskt inlägg därifrån om ni tänker 14 inlägg som blivit till ett så förstår ni omfånget haha!!!!!


Mer välklippt gräsmatta får man leta efter!

Vi bodde på All in Clusive hotellet Long Beach A Sun Resort

Vädret är ju väldigt svängigt kan man lugnt säga men inte så illa som det såg ut på YR

Då skulle man ju inte få se solen på typ hela semestern haha så blev det ju inte riktigt.
Här runt torget ligger de flesta restaurangerna o barerna

Vi reste med R:s kollega Micke som nu ska bli pensionist o fru Helena  så det var lite en Grand Finale resa. De är nästan i samma ålder som min mamma men vi fungerar så bra ihop när vi reser ja o annars också såklart. ;)

Känns så konstigt att bara beställa in en öl o ett glas bubbel o inte behöva betala en enda krona för det?!
Men det har vi ju såklart redan gjort i priset för "all inclusive" men ändå;)

Strax härefter stack R iväg o köpte ett par långbyxor då det var dresscode långa byxor på restaurangerna på kvällen det hade han missat hihi han hade bara packat ett par långbyxor.

Å andra sidan har vi ju rest till Thailand o han har glömt badbyxor o det är ju nästan ännu värre hehe
Eller otaligt många golfresor o han har fått hoppa in i golfshopen o köpt en piké för att få gå ut på golfbanan då det måste vara krage! Haha
Varma kvällar är man inte bortskämd med så härligt!
Det fanns fem olika restauranger att välja mellan, man var tvungen att boka bord kvällen innan om man inte ville gå till buffén, det gjorde vi första kvällen men den valde vi bort, ingen av oss gillar buffé.
Uppträdande o dj i baren varje kväll här möttes vi upp innan kvällens restaurangbesök
Här är vår uteplats, rakt ner 20 meter har vi Mojitobaren,stranden o havet.

En kväll när jag satt här kom "Murmeldjuret" förbi! Helt plötsligt i nattmörkret längs trappen på altanen kom ett brunt djur förbi som en blandning mellan råtta, marsvin utan svans, brun som en ekorre o lite spetsig nos! Ingen som riktigt trodde mig utan de har retat mig för murmeldjuret i två veckor nu hihi

Jag kan se det framför mig vilken sekund som helst hur det vaggade förbi framför näsan på mig!
Såg det dock bara en gång!
Skål från Mauritius! Det var gott vin, bubbel, öl, drinkar som ingick i all inclusive inget skitvin på dunk inte!

Kolla R:s nya linnebyxor som han införskaffade på 5 min;)
En av restaurangerna var en pastarestaurang, Italienarn!
Deras tomatsoppa får verkligen 10 av 10 poäng så himla god! Det blev några tomatsoppor den här resan kan jag säga!
Är det en Italiensk restaurang kör man en äkta italiensk pizza tyckte R!


Snyggt med helvitt!

En annan favorit var den här Japanska restaurangen med bla  sushi som smälte i munnen!
Allt är så fräscht! Deras dumplings! Mmmmm....
Allt är fantastiskt gott!

Jag som inte är någon dessertmänniska men dessa små godingar var så smarriga
Som små konstverk
Sushin var den bästa jag ätit i mitt liv dessutom

Här ser ni Japanaren utifrån torget de två höga kuberna (högt till tak där inne)


Bröllopsfotografen mellan regnskurarna


Första fotot på mig o R med blå himmel på Mauritius då blev det bråttom hihi


Här är jag på väg in till tredje restaurangen som var en Kinarestaurang
Den här blev ju också en favorit! Så mycket gott!


Oj vi var visst sist ut! ;)
Cocossorbet o hasselnötter mmmmm så gott!
Femte dagen fick vi helt plötsligt sällskap i sängen av en elefant! Hehe
Gullig han som städar åt oss! Han vill gärna stanna o prata när vi möter honom på väg till frukost eller stranden.

Ny middag o ny fördrink hihi
Inte toppen väder första dagarna men inte kallt
Lise S klänning såklart! <3

20 meter från vår altan finns alltså den här lilla söta baren Mojitobaren


Även den här klänningen är Lise Sandalhl <3
Känns helt overkligt nu att man nyss gick där i sanden!
Haha vem har beställt in öl?!? Tror det blev en dubbelbeställning bestämt!
Finns inte så mycket att shoppa här men sjalar finns det o det kan man ju aldrig få för många av eller hur! Passade ju perfekt med en blå o en gul nu när Sverige helt plötsttligt tog sig till VM-final!

WOW vad kul! Vi lyssnade på sportradioappen P4 sjukt spännande!

Köpte 11 olika sjalar även några i cashmere ;)

Frukost på Mauritius!

Why not?!? Haha testade inte någon Bloody Mary till frukost!


Däremot deras färskpressade juicer  som fanns med alla sorts  olika frukter,



Något de var kända för var deras fantastiska pannkakor som serverades varje dag kl 16

Det testade vi några gånger men kom man några minuter för tidigt fick man vänta in att kl skulle bli exakt 16:00 sen var det kö runt pannkaksbordet på nolltid! ;)
Riktigt goda faktiskt! Fanns både nutella, jordgubbsylt eller varför inte bara lönnsirap, kanel o socker!


De var inte de minsta jag sett heller tvärtom!
Här fick vi hjälp av den gulliga kvinnan "säljaren" av sjalarna att knyta olika klänningar

Snyggt Helena! <3
Så himla gulliga killar som serverar oss på stranden
Köpte en svartvit sjal också! ;)

Vissa dar var vädret helt amazing! Andra dar regn hela dan!
Som ett vykort från Long Beach!
Häftiga lavastenar

Lise S klänning i kort modell!
Så kommer molnen det kan gå på 10 min! Man går mellan hopp o förtvivlan hela tiden  hehe
SPA-tjejerna som försöker sälja in behandlingar! Jag tog en massage andra dagen då det regnade men 500 spänn för 20 min tyckte jag inte var värt!
Lunchtime! Många smarriga rätter!
Som en plansch i bakgrunden!
Långlunch o Yatzy!
Man vill ju bara ta sig ut genom dörren o kasta sig ner på stranden när man ser den här bilden!
Sen sov man gott i solen på em


Fanns en vuxenpool där inga barn fick vara!
Men vi var mest vid havet! Det fanns inge parasoll här vilket gjorde det olidligt varmt!
Strandpromenad varje morgon! Det svarta är en massa tång som flyter upp!

Himla goda burgare på lunchrestaurangen! Micke o Helena spelade golf! Trots att inte Mickes klubbor kom fram någon gång! Vet faktiskt inte om de fått dom än eller om de är borta för all framtid? Tusen formulär som skulle fyllas i sånt vill man inte pyssla med när man har semester precis!
På kvällen körde vi pastan igen! Vi går runt på restaurangerna!
<3
Mycket bra carpaccio
Men uberäcklig gnocchi ;(
Olika uppträdande varje kväll

Den här killen var riktigt bra o supertrevlig! Sen fanns det en annan som var riktigt sur. Fast det var nog den enda vi stötte på alla var otroligt gulliga här.
Kinarestaurangen för andra gången!
Alla restauranger hade öppna kök det gillar jag!
Vi tog in massor av smårätter som vi delade på

Inte många gånger vi låg vid poolen men det blåste så mycket vid havet den här dan sen var vi nära pannkaksköket också hihi
Kul när tom ryggen börjar bli brun;)
Å den godaste tomatsoppan igen!
Gissa vad!!! Vi fick receptet på tomatsoppan från kocken himself!

Ja jag lovar att provlaga o dela med mig av receptet på bloggen!

Sen att receptet var för ett helt kompani haha

Rakt ner från vårt rum hamnar man här

Strosa omkring o filosofera längs strandkanten = balsam för själen

Det ligger ett rev runt hela Mauritius så inga stora vågor kan slå in mot land
Nya fräscha handdukar
Här förbereds det för bröllopsfest!







Japanska köket igen




En liten Siesta!
Även om det är molnigt är det inte kallt! Havet är 27-28 grader trots det har jag bara badat 5 gånger tror jag. Det är aldrig så där hett!

Här bakom ser nu vart vi bor!


Jag kollade bla Hungergames på hemresan haha sist av alla o det finns ju tydligen tre filmer till att se;)
Den var riktigt bra iaf! Får väl se de andra när jag får tid!
Här har vi precis mellanlandat i Amsterdam efter en 12 timmars flygresa från Mauritius!

Här hade vi två timmar att fördriva tiden på den största flygplatsen jag sett jösses så mycket folk det var överallt googlade o Amsterdams flygplats är den 6:e största i världen,  sen två timmars flyg till Arlanda för att sedan köra hem till Karlstad i mörker o regn.

Kändes som jag hade träningsvärk i hela kroppen efter hemresan huga vad jobbigt att flyga på dagen!
 Vi somnade kl 03:00 då skulle klockan varit 06:00 på Mauritius sen sov vi i fem timmar innan vi vaknade!
Hur mysigt som helst att komma hem till doggisarna igen <3 Och barn o alla nära o kära såklart!
Tvättade hela resväskan dan efter jag kom hem!;)
Sen bjöd jag hem Claes o Josefin på köttbullar, mos o gräddsås på kvällen!

Tusen tack för att ni har passat alla våra odjur när vi varit borta! Snart är det deras tur de åker nämligen  till Florida  över jul så spännande resa de har framför sig <3

Julmust mmm så gott! 

Vi är nöjda med resan men tror inte jag kommer åka tillbaka till Mauritius!?

Det var osäkert med vädret då ska det ändå vara sommar där November o  December.

Känns som vädret i världen är lite hipp som happ just nu ingen riktig ordning längre!

Igår var det första advent o det sista plockades fram ur kartongerna.

R har räknat ut att vi har 19 adventsljustakar "Stjärnor" haha


Vi har även varit o grattat farfar "svärfar" i Täby  som fyllt 85 år i lördags.

Vi åkte över dagen jag, R, Claes o tre doggisar o var hemma kl 01:00 på natten.

<3

Har ni orkat läsa ändå hit då är det en stjärna i himlen till er ;)

Hoppas ni får en härlig start på December månad!

Jag mår lite bättre i förkylningen så hoppas snart vara igång med träningen igen!


<3 

Kramar Petra



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar