Petra Nyman Art & Design

torsdag 21 december 2017

Firar mitt i julstöket! Recept Sjötunga Walewska!

 Min absoluta paradrätt inom kategori fisk genom tiderna! ;)
Har ni gjort den? Så himla gott!
Fast jag körde rödtunga istället för Sjötunga lika gott fast billigare!
 Eftersom R var på julbord på kvällen på sin födelsedag firade vi honom med mysmiddag igår kväll istället.
Stod i köket 2,5 timme innan det såg ut så här! ;)

Recept Sjötunga Walewska
Ingredienser:
800 gr filéer avsjötunga (jag tog rödtunga igår) eller annan plattfisk
2 schalottenlökar
1 msk smör
2 dl torrt vin
2 msk fiskfond
2 dl vatten
POMMES DUCHESSE
10 medelstora potatisar
2 äggulor
1 dl grädde
salt o vitpeppar
SÅS
2 msk smör
3 dl fiskspad
1 äggula
1 dl grädde
salt, peppar, pressad citron
GARNERING
riven ost 1-2 dl
räkor
sparris
Jag gjorde  så här.
Börja med att koka potatisen. Pressa potatisen som du blandar med grädde o äggula o smaka av med salt o peppar. Spritsa (jag skedade upp) runt kanten på en ugnsform. Finhacka o fräs löken i en gryta. Vik ihop fiskfiléerna lägg dem i grytan o häll på vin o buljong. Sjud under lock i ca 5-7 minuter. Ta upp fisken o lägg den i formen. Sila fiskspadet o använd 3 dl. Om du vill red med toppmaizena. Blanda äggulan med grädden o häll den i såsen under vispning, den får inte koka efter det! Smaka av med salt, peppar o pressad citron. Häll såsen över fisken. Strö riven ost över fisken o potatismoset. Gratinera i övre delen av ugnen tills rätten fått fin färg ca 10 min. Garnera med färska räkor o sparris.
Bon Appetit!



 Blombuketten R fick på morgonen har jag klippt ner o satt i klongvasen istället




Vackra blommor från farmor o farfar 
R som jobbat mycket o sovit dåligt lät vi få en liten sovmorgon innan vi väckte honom med vår skönsång!

-Det är ingen vanlig dag, det är ingen vanlig dag..................för det är Roberts födelsedag hurra hurra hurra

Bella har knappt hunnit vakna än förrän hon började slå in paket;)
Ett gott Amaronevin och ett paket med röda snören <3

Kaffe, skinkmacka med västerviks senap, pepparkakor o skumtomtar

Tre odjur som också ville gratta husse på sängen haha eller kan det möjligtvis vara skinkmackan som lockar! ;)

Annars har jag varit i mitt absoluta Mecka, tänk att man kan bli så lycklig av nya penslar:)


O en massa ny Akrylfärg

Tomma, orörda än så länge canvasdukar


I min julbubbla! Alltså jag glömde bort lunchen igår tom

Långt ifrån klar men jag hade flow igår alltså
Älskar den känslan <3
 En fantastisk fin julgrupp från Micke o Helena fick han också
 Julfuckingbelysningen funkade inte när vi hade tänkt att ha en myskväll o klä granen o äta mysmiddag.
I-lands problem jag vet så ta det med en nypa salt;))))

Idag har vi varit i affären 5 gånger för att införskaffa sånt som vi glömt handla samt hämta ut paket.
Tror de har bytt varenda ljus i slingan o den fungerar fortfarande inte så nu får R köpa en ny julgransbelysning på Åhléns ikväll.

Jag skjutsade ner honom till stan för han skulle träffa grabbarna som skulle ta en öl på O´learys o handla julklappar.



Men i ärligaste laget dessa palmer kanske hade gjort sig bättre utan belysning! Haha

 Bella har åkte till Matilda för mys med tjejligan o jag ska precis fixa en fisksoppa med saffran ;)

Saffran var EN av de fem gångerna till affären.

 Ärligt är det någon som kommer ihåg saffran när man kommer till kassan? Måste man inte alltid åka tillbaks en andra gång?!

Ha en mysig dan före dan före dopparedan!

Imorgon ska julgranen kläs damn sure!

Åh R skickade precis en snap från stan.
(jag körde printscreen o la ut den på blogggen hehe) Busigt!!
Finaste Gigi på Cut in Kitchen o T som håller i min kudde ;)

Glöm inte att ni kan hoppa in på Cut in Kitchen för sista minutenklappar!

Jag har massor av saker från Petra Nyman Art där:)

Följ oss gärna på FB på länkarna ovan så blir vi glada!

Puss på er!

<3

Gokväll i stugorna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar