Petra Nyman Art & Design

fredag 16 maj 2014

Amazing middag hos farmor o farfar! Expert tips!

Vi åkte i onsdags förmiddag för att hämta Bella på Arlanda! Farmor o farfar bor i Täby så vi blev bjudna på en fantastisk middag hemma hos dem! Planet skulle inte landa förrän 24:00. Det här var det godaste jag har ätit sen Hjälmaren brann! Farmor har lovat att jag ska få receptet det var dessutom väldigt enkelt att laga enligt henne! ;) Älskar enkla fiskrecept som smakar godare än på restaurang!
 Sånt gillar vi eller hur! 
Saffranssåsen till var gudomlig!
Nu har jag fått receptet från farmor så jag uppdaterar detta inlägg

Recept Rödtunga med svamp och färsk sparris

Rödtungsfile
salt
smör till formen

3 dl tärnad färsk svamp
1 dl tunt skivad scharlottenlök
150 gr grön sparris i tunna skivor
2 msk smör
1 dl parmesanost
1/2 tsk salt 
en aning vitpeppar

Saffranssås
1 tärning fiskbuljong + 1 dl vatten
2 dl creme fraiche
1 paket saffran (jag tog 11/2)

Ugn 225 grader och formen skall stå i vattenbad i 15 minuter


Fräs svamp, lök och sparris i två tre minuter

Koka upp vattnet med buljongtärningen, tillsätt sedan creme fraiche och saffran.

Rulla fileerna och lägg över svamp och sparrisfräset strö över parmesanosten. Sätt i ugnen och beroende på fiskfileerna tar det lite olika tid. I receptet en kvart. 

Servera såsen bredvid och lägg gärna räkor över när gratängen är gräddad.

Tack säger vi till farmor Madeleine för detta underbara recept! <3


Årets första färskpotatis! Mmmmmmm....... En sallad med melon i så fräscht o gott!
Här åt vi en underbart god Björnbärspaj med vispgrädde!
Tack för en trevlig middag farmor o farfar! Alltid lika mysigt o gott!
Färska blommor på bordet!
Titta vad gott det ser ut! Jag tror jag blir hungrig när jag skriver det här inlägget! ;)
Vi tog en tur till Täby Centrum också! Oj vad de har byggt ut! Det var jätte stort o väldigt fint!
Här skulle jag kunnat spendera några timmar! Det får bli nästa gång! ;)

Från Täby Centrum till Västerås där vi åt lunch på ett fräscht ställe! R hade lite jobbmöten i Västerås så jag tog en tur på stan under tiden!


Lunchen blev en schnitzel med rödvinssky o café de paris smör!

Lunchstället låg vid hamnen ser ni där det är rött staket på vänster sida! :)

efter lunchen hade R ett nytt möte så jag tog en till sväng på stan!
Tyvärr är jag inte bättre i axeln, nacken så jag kände mig inte så shoppingsugen!
Det kändes som ett för stort projekt att prova kläder! Även om jag såg ett par snygga bikinis!
Fast en bok som jag har väntat på köpte jag ändå!
Så nu hoppas jag på att få många proffstips från experten himself!
Bingo Rimér!
Jag återkommer med recension när jag läst den!

Ha en fin dag!

<3

/Petra

3 kommentarer:

  1. Rödtunga med saffranssås, det såg ut som en riktig höjdare! Tror jag ska pröva mig på det där. Fina bilder dessutom. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej David! Jag lovar du kommer inte bli besviken om du lagar den middagen! Helt underbar! Tack för din kommentar! Ha en finfin måndag! :)

      Radera
  2. Hej Petra!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

    SvaraRadera