Petra Nyman Art & Design

måndag 24 februari 2014

Delar min dag med en prinsessa! Födelsedagsmiddag potatisbakelser o fläskfilégryta!

 Tänk att få dela sin dag med en prinsessa om det nu är NYC tid som räknas?!? Jag skrattade när jag tittade på Nyhetsmorgon den 21 feb, då firade de med exakt likadan tårta som min! <3 Rosa Princesstårta är i ropet verkar det som! Hehe! Nej som ni förstår så blev det inget bakande den här födelsedagen! Jag tog det säkra före det osäkra helt enkelt! Vi brukar alltid bjuda på en liten födelsedagsfika eller middag i vår släkt när någon fyller år om det passar?  Det är inte helt enkelt att få ihop alla även om vi inte är så många! Hihi! Därför försöker vi inte göra någon stor sak utan det viktigaste är att vi får träffs! Jag är ju ändå hopplös! Jag hade bestämt mig för en meny men sedan har jag ändrat mig säkert 4 gånger så jag hade 4 olika handlingslistor! Vad är felet?!? Jag tror ändå att det blev uppskattat av gästerna det som blev mitt sista val!
 
 Royal! Rosa beställd prinsesstårta innan jag visste att en prinsessa fötts! <3
 
 Dukningen gjorde jag dagen före födelsedagen eftersom jag skulle jobba och köra ett Powerstep på Tieto innan gästerna skulle komma ca 17:30! Visst blev det fint med mina nya servettringar inköpta från Indigo Pearl i Thailand! Kul med dammsugaren i bakgrunden! Hehe
 Dagen började såklart med skönsång o paket o kaffe, frukost (tradition i vår familj) på sängen av Claes o R som är de enda som bor här hemma just nu! Doggisarna var ju exalterade också de känner på sig när det är något annorlunda som händer! :) Jag vet inte om Claes var vaken eller gick i sömnen men han var ändå med uppe tidig morgon o sjöng (pratade;) Ja må hon leva för mamsen med flagga o ljus! Julia som jobbar på Ringstöms trend i Örebro hade hjälpt pappsen att välja ut detta armband med berlock från Ole Lynggaard! Jag har haft ett likadant som är borta! Jag har svitt för detta så länge men tänkt att det kommer nog fram snart? Men det gör ju inte det! Sist jag minns att jag hade det var i Stockholm när jag var där på jobb! Kan jag ha tappat det eller glömt det på hotellrumet?! Ja nu har jag fått ett nytt likadant så ordningen är återställd! Men jag hade en väldigt dyr födelsedagsberlock i vitguld på det borttappade! Grr...... Kan man ringa Saida eller vad hon hette spådamen?!?
 
 Jag fixade två snacks till välkomstbubblet som var Cider, Ramlösa eller Champagne!
Här ser ni mjukt tunnbröd som jag brett kräftost på rullat ihop o stuckit en oliv på toppen!
Lätt som en plätt! Den andra var olivtapenade på kex! Ännu lättare! ;)
 Så lycklig varje gång morfar snart 92 år (i april) kan vara med o fira! Han är så underbar men hans problem är att han hör så dåligt! Blir jobbigt för honom när det är många som pratar samtidigt! Då hjälper ingen hörapparat i världen tyvärr! Annars är han hur skärpt som helst min underbara morfar! <3
 Förrätten ser ni här nästan uppäten! Men den blev också väldigt uppskattad! Väldigt enkel dessutom!
Köpte färdig smögenröra! Jag hackade rödlök o skar en citronskiva samt en liten dillkvist som jag pimpade röran med! Sen serverade jag en bit vitlöksbaguette till de som ville ha!
Ha ha ibland brukar jag ha dessa Orreforsglöggmuggar som blomdekorationsvasar på borden!
Hoppas jag diskat dem ordentligt!????! ;) 
Oopsie där fanns en liten Hulken med i dukningsdekorationen också!
Det blev coolt Eddie! ;)
Eller hur! Nästa trend för "Perfect Home"!?
 
Recept på Fläskfilégrytan grundreceptet från Johanna Toftby!
men jag har ändrat lite!
Återkommer med mitt recept här!
 

Salladsblandning med både granatäpple o salladslök o physalis,
körsbärstomater, gurka, gul paprika

 Gjorde potatisbakelser med smördeg! Så enkelt o festligt!
Recept hittar du
 
 
 Det är så gott! Mmmmmm....
 Morfar, morbror Leif, Gunilla, Jan, mamma, Emilia, Eddie o brorsan Pär o man! 
Jag hade en jättemysig födelsedagsmiddag med släkten!
Tyvärr var inte barnen med av olika själ! :)
 Angelica Brorsans fru var inte heller med då hon var så förkyld! :(
Jag är så nöjd, glad över min födelsedag! (å lite trött)!;)
Eddie o Emilia underhöll oss med så goa kommentarer!
Helt plötsligt var faster Petra en favvo! Kul för han har aldrig gått en meter ifrån farmor annars!
Så stolt man blir då! <3 Han åt dessutom upp rosen på prinsesstårtan så han orkade ingen tårta sen!
En mycket bestämd liten brorson jag har! <3  Jag förklarade för Emilia att jag har haft precis samma problem med min älskade bror som hon har just nu! Hehe
 
 Mamsens  Alice ville också vara hos mig! Mmmmm min dag liksom! <3 ;)
Fick så fina tulpaner från farmor o farfar från Täby med blombud!
Tusen tack!
Inte längesedan de var här o passade hundar o hus  när vi var i Thailand!
Jag har även fått vinflaskor från morbror Gunilla o morfar, så kul att pröva olika plus fler fina blombuketter! <3
En LCHF kokbok från Pär o Angelica! Kan behövas efter detta kalas hihi! O en god flaska vin!:)

Mamma kom med den här fina lådan! Vilken doft! Helt underbar!
Åh vad jag blev glad! 
Den fanns tydligen i en nyöppnad butik på Bergvik!
Skulle vara energigivande o jag vet inte allt! Måste kolla upp det igen!
Måste ju hålla efter kroppen efter "the Bodyscrub" i Thailand!
 
Annars har vi haft en grym helg hos härliga kompisar i Trysil!
Skriver om det i nästa inlägg!
Har sovit i bilen hem så nu har jag svårt att sova!
 
Natti!
 
<3
 
/Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar