Petra Nyman Art & Design

fredag 3 februari 2017

Friday! Fredagsmiddagstips! Mitt bästa shoppingfynd den här veckan!

Det är något speciellt med fredagar ändå! Tänkte ge er ett fredagsmiddagstips om ni inte redan har inhandlat tacomiddagd ingredienserna?

Det här var sååååå gott!

Fetaostbiffar med rotsaker o tzatziki!
Det ska vara lite sting i biffarna
Rostade rotsaker i ugn, jag tog morot, rödbeta, palsternacka o potatis. Ringlade olivolja o kryddade med salt o timjan. Blandade runt allt på plåten innan de fick åka in i ugnen på 220 gr  ca 30 min.

Salladen blev bara sallad med  resterna av fetaosten, lite salt, peppar, balsamicovinäger o några droppar olivolja.



Recept Fetaostbiffar med sting 

Ingredienser: (16 biffar)

800 gr nötfärs (eller lammfärs)
1 ägg
100 gr fetaost
1 riven gul lök
1/2 dl grädde
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk kalvfond
2 tsk sambal oelek 
salt, vitpeppar, svartpeppar


Jag gör så här:
Finhacka löken, pressa vitlöken o blanda ner i färsen.  Blanda i ägget, smulad fetaost, kalvfonden samt sambal oelek o grädden. Smaka av med salt o peppar.

Blanda allt väl o forma små biffar.
Bryn en fin yta på biffarna i en stekpanna med smör, vill man kan man steka färdigt dem i ugnen ca 10 min på 220 gr.


Recept Tzatziki

2 dl grekisk fet yoghurt
1/2 gurka
2-3 vitlöksklyftor
citron
salt, vitpeppar


Jag gör så här:
Riv gurkan på ett rivjärn låte den rinna av i en sil, pressa ihop gurkan så vattnet försvinner. Salta gurkan innan så brukar vätskan släppa lättare. Blanda ihop gurkmoset med yoghurten smaka av med pressad vitlök, salt, peppar o en liten skvätt citron. Jag hoppade över oljan men vill man kan man hälla i några msk god olivolja också.


Bon Aptit kära bloggläsare!


Måste även tipsa om mitt bästa senaste inköp! Jag är nämligen hopplös när jag är ute o reser med mitt smink, krämer osv jag kör olika plastpåsar (säkert helt ensam om detta) R fick ju en fin necessär från Louis Vuitton när han fyllde år av mig så jag tänkte jag kan ju inte matcha min man med plastpåsar hihi då hittade jag den här urläckra på RUSTA för hör o hämna 59:- spänn.



Den är glammig, snygg o ALLT får plats! Det får jag säga är dagens shoppingtips!
Ett annat är en härlig doft från Wish för 75:- 

Fredagslyx!

Måste visa vår lilla Bonniebus före o efter hon var hos frissan hihi
Som en påfågelsvans



Inte lätt att fota en rumpa på beställning hihi
Men hur gullig rumpa kan man få!?
Som ett litet rådjurskid!


Claes o Josefin köpte en ny leksak till doggisarna på IKEA haha


Nu ska jag fixa mitt 80s 90s spinningpass jag ska köra i em på KMTI! När jag kommer hem från spinningen ska jag ta ett glas bubbel i bubbelpoolen med min man! Så mysigt! <3

Ha en fin fredag!

Kramar Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar