Petra Nyman Art & Design

torsdag 11 maj 2017

Hello bloggen! Lite uppdatering här nu!

Hej vänner! Nu kommer en uppdatering från senaste veckorna! Förbered er på ett galet långt inlägg min dator har krånglat så jag har haft svårt att ladda upp bilder, sånt gör en galen, eller så har det varit för fint väder eller  jobbat i ateljén! Men nu så!
Det blir en blandning av middagar, recept, födelsedagsfirande, mitt bidrag till barncancergalan min nya FB-sida som jag precis startat. (ska berätta mer om detta i nästa inlägg)


Följ den gärna så blir jag glad idag! Just nu är jag på strålande humör jag har tränat Tabata på Tieto på lunchen så härligt att känna sig riktigt träningstrött.

Puss till alla er som saknat mina blogginlägg!
Jag har faktiskt hört och sett att några undrar vad som hänt har aldrig haft ett så långt uppehåll sen jag startade bloggen för fyra år sedan, mitt mål är faktiskt ett blogginlägg per dag.
Förra helgen var vi bjudna till Pierre o Anna då vi inte kunde ta med bröllopspresenten till Cannes passade vi på att ta med den då! Den här champagnekylen är verkligen snygg tycker jag. Vi har även en i huset i Stöten o köpte även en till oss själva ;) Den väger endel så som sagt inget man kan packa ner i en resväska då skulle man för övervikt på en gång.

 Så kul att träffa på fler som var med på bröllopet i Cannes, Gunnar o Linda, Matte o Ann-Marie<3

Lika kul var det att se vart min tavla ska hänga som Pierre o Anna köpt! 
Så sjukt stolt att den ska få bo i detta vackra hem <3 
Det kommer bli hur snyggt som helst! Älskar lampan i taket också!

Bonnie var också med hit!

Tyvärr råkade det ske en liten olycka så jag skrattade när jag såg Mollys Snapchat

Bonniebus har bajsat i mitt hus! Haha sötis!
 Fina blommor på bordet!
 Småtjejerna åt middag i köket på rad ;)
 Hur gosiga är inte dessa tjejer <3
 Hello Linda! <3
 En riktig tacofest!
 Pierre "servar" oss som vanligt hela tiden! ;)
 Å vi blir uppassade ;) En lika trevlig kväll med massor av skratt o surr som alltid med dessa sprudlande människor!

Lagade en god enkel middagsrätt i veckan som jag måste tipsa om! Jag har som sagt varit usel i köket ettag också så helt underbart när man hittar enkla rätter i en form.

Kycklingfilé med fetaost och tomater

4 kycklingfiléer
Fast potatis
1 hel vitlök
1 dl olivolja
1 msk torkad persillade
500 gr körsbärstomater på kvist
1 kruka färsk basilika
150 gr fetaost i bit
Salt o svartpeppar

Gör så här:
1. Sätt på ugnen 250 gr. Tunnskiva potatisen. Dela oskalade vitlöksklyftor. 2.Vänd runt potatis o vitlöksklyftor med 1/2 dl olivolja salt o peppar i en långpanna. Rosta i mitten av ugnen i 10 min. 3. Gör iordning kycklingen genom att skära några snitt i varje filé. Krydda med persillade, salt o peppar. 4. Ta ut potatisen. Sänk ugnsvärmen till 225 gr. Fördela kycklingen o tomaterna över potatisen. Ugnsbaka i mitten av ugnen 15-20 min tills kycklingen är genomstekt. 5. Toppa med färsk basilika o smulad fetaost.

Jag gjorde även en kall sås till

1 burk cremefraiche
1 msk västerviks senap
smaka av med salt o cayennepeppar

Älskar matlagning när allt är i en form!
Blev väldigt gott dessutom!

<3

En annan ekel rätt som alltid går hem är det här!
När Bella kom hem från Stockholm för någon helg sedan åt vi varmrökt lax "honungsmarinerad" från Lillängshamnen, med hjortroncremefraiche citron o färskpotatis. Så himla gott o snabblagat!
Vi var hembjudna till Lisa o Manne på kvällen!
Mysigt att dottern följde med också! <3 Våra kappor är båda ifrån Zara älskar Bellas röda!
De håller på att renovera o göra om hela sitt hem så även om det inte var helt klart än så tyckte jag det var var hur snyggt som helst! Kolla in alla fina möbler o lampor! Wow!

Självklart blev vi bjudna på en mumsig middag även där! Hihi perfekt att gå bort o äta när man själv har en riktig svacka i köket!!! ;)))


Så snyggt nu väntar de på bla gardiner! 
Vi hade Bonniebus med oss också! Det gick superbra med Maja o hon bajsade inte inne ;)))

Helt plötsligt fick Bella en Maja i knät! <3

Snygga underlägg på bordet också! ;)

Innan vi åkte till Lisa o Manne firade vi världens bästa morfar som fyllde 95 år lördagen till ära!

Paket o blommor!
Världens finaste morfar har jag!

Han var så glad att Bella kom med också!
<3 <3 <3 
Han har full koll på sina barnbarnsbarn Bellas dans o Claes fotboll i Carlstad United.
Massor med gott kallskuret o tårta så det var fest hela lördagen.


Brorsan o Eddie o en massa släktingar var där o firade 95 åringen <3



Annars har jag o Claes varit i Borgvik hos mamma o Claes har fått bokföra o fixa bokslut med mormors hjälp till mitt företag <3 Mysig dag!

Vi åt så god stekt laxfilé med en helt fantastisk romsås till lunch som var köpt på Willis 
den måste jag köpa! Riktigt bra! Willys egna märke!
Även mamma har min kudde i soffan o mina glasunderlägg på bordet hihi


Farmor o farfar (mina svärföräldrar) har också varit här på besök, först tittade vi på fotbollsmatch Carlstad United  när Claes spelade sen åkte vi hem o åt middag som var mina oxrullader.
 Mysigt att ses.......... nu är de i sommarstället i Frösakull utanför Halmstad.

 Claes o Josefin kom på middag i tisdags när det var fotboll på tv o (Eurovison för min del) 
Jag gjorde sallad på blandsallad, honungsmelon, rädisor, körsbärstomater, gul paprika, persilja o fetaost.

Köttfärsbiffar med sting kan jag säga!
Färskpotatis o Tzatziki
 Receptet hittar ni 

Så himla gott! Tyvärr är inte grillen framtagen än vi får satsa på att den kommer fram till helgen när det ska bli sol igen. Ligger steget efter från förra året kan man se när man har appen Timehop (älskar den)

Utemöblerna är inte heller framtagna än! Förra helgen när det var så varmt satt jag på en filt mot husväggen hihi när R var i Spanien!
Mysigt när de kommer över på middag! Josefin som jobbar på HM hade köpt en så snygg T-shirt till Claes. 

VI har haft så roligt åt dessa näskort! Beställde på nätet  för 99:- kan förgylla vilken dag som helst! Haha
Jag beställde mina på nätet



Kika gärna in i min webshop har kommit nya glasunderlägg med tillhörande bordstativ för 350:-


Som ett smycke på bordet
Testar även en massa nya produkter som ska bli så spännande att visa er!
Nej nu ska jag planera kvällens middag o hämta ut paket! 
Lite festligt med Eurovision ändå!

Jag kollar ju mest på dansen, kläderna osv men ändå! Älskar när det är direktsändning!
Gillar den stämningen o pirret! Älskar festligheter! ;D!

Kramar i massor! 

<3

/Petra


2 kommentarer:

  1. Hej Petra,

    Kycklingrätten ser underbart god ut!
    En fråga: Försteker du kycklingen lite innan eller lägger du den på plåten rå?

    Ha en fin helg!

    Mvh, Anneli i Dalarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! <3 Nej jag försteker inte kycklingen! Men det kan man göra om man vill såklart! Kram Petra

      Radera