Petra Nyman Art & Design

torsdag 19 januari 2017

En sån här man skulle alla önska sig! Spontanmiddag deluxe!

Okej! Förra fredagen (nån dag innan kanske?!) kom Manne på "lite spontant" som alltid med oss att det vore kul att träffas på en liten spontanare hemma hos er! Sagt o gjort! Vi skyndade hem efter mitt spiningpass, dukningen  hade jag redan fixat dan innan o förberett det jag kunde! Lisa skulle fixa sås o efterrätt o det är ju faktiskt det svåraste o jobbigaste enligt mig. 
När vi är bjudna till våra vänner på en spontanare  blir vi emottagna som på en Nobelmiddag så även om jag känner dom väl så vill man inte att det ska vara alltför skitigt o stökigt. Tack gode Gud skrev Diana vår grymma städerska  till mig på fb  -Du jag kommer strax efter 10! Yes!!! Som en Bingolottovinst på uppesittarkvällen! Vi trodde nämligen inte hon skulle komma förrän om två veckor. Jag har ju tyvärr en jäkla tennisarmbåge som inte blir bättre då jag plockar o använder armen o går man en hel dag o plockar med allt strålar det ut i armen o handen.

När det kommer hem vänner vill jag att allt ska vara väl förberett, de ska känna sig ompysslade o njuta av kvällen.

Hemma hos oss är det alltid jag som står i köket! R handlar o är superbra på så mycket annat men just köket är min borg.  
R, T o Manne hade sagt att de skulle fixa allt så vi fruar skulle inte behöva bry oss ett dugg!

 Hmmm kändes sådär för jag ville inte att det var T o Manne som skulle behöva stå i köket hela kvällen (jag vet ju hur det är med R o kök), jag hade värk i armen o Lisa o Ulrika var också slitna.

Men ack så jag bedrog mig!!!!!
Jag tar ett kort till bloggen!

Okej Blunda INTE!!! ;))))) Haha nu fattar ni varför man ska ta minst tre bilder va!!!
 Nyss kommit ur duschen, tänt alla ljus o hann precis innan våra spontangäster kom! ;)
Ika o T, Lisa o Magnus o Charlie o Nathalie! <3

T o Ika hade med sig rökt lammfiol tror jag som vi åt som tilltugg till välkostdrycken! Grymt gott var det iallafall o T gör sig genast hemmastadd i köket! 

R står o myser med en öl bredvid ;)

 Fantastiskt gott tilltugg!

 Hög ljudnivå i köket så vi gick o satte oss o pratade i soffan. Mycket att uppdatera o prata om.
Både jobbigt o roligt! Livet!
 T älskar verkligen hundar så mycket att han gärna kommer ner i deras läge! Hihi
 Manne håller sig i upprätt läge! ;)
 Nu mina vänner! Fick jag en smärre överraskning när jag laddade ner bilderna från kameran som tagits under kvällen!
R (min man) skär finhackad rödlök till förrätten som var löjromstoast!
  Jösses vad vig han är när han sätter in oxfilén i ugnen som ska helstekas! WOW!
 Antar att han ska steka sparrisen här?!?
 Oj oj vinflaskan är slut! Öppnar en till!
 Magnus o Lisa o T o R hede med sig så mycket gott vin!
 Instruktioner från damerna i soffan att det ska vara uppvispat ägg på potatisbakelserna;)

  R fixar! Snabbt o effektivt!
 Vi myser på i soffan!
 Va nån som ropade från köket igen?
 Nu har vi det bra!!! <3
 Shit det var visst två plåtar med potatisbakelser!
Skynda, skynda!
 Måste kolla köttermometern också! Några grader till innan oxfilén ska vila 10 min innan den skärs upp enligt instruktioner från soffan! ;))))

 Grym förrätt vi blev serverade! Älskar löjromstoast!
 Avdukning  förrätt o sen sallad till varmrätten fram!
 Lisas grymma pepparsås skulle värmas lagom tills det att potatisbakelserna o köttet (efter ugn o 10 minuters vila) var klart! 
 Han ser ut att trivas ganska bra i köket ändå måste jag säga!
 Det blev en toppen middag! Så himla gott!
 Hur trevligt som helst! Tack för bästa initiativet Manne!


 In i diskmaskinen efter middagen!

 Kaffet ska sättas på!
 Bänken torkas!
 Grädde vispas!
 Fina Nathalie är med o kollar så det går rätt till i köket! Hihi
 OBS! T serverar kaffe då R fixar i köket!
 Lisa o T! 
Trevliga diskussioner en massa skratt o god mat o dryck! En bättre fredag helt enkelt!!
 O lite google! Haha
 Och hundmys! Stackars Jack fick stanna hemma då dessa två grisar har börjat löpa!
 Här har vi självaste fotografen som dokumenterat allt i köket hela kvällen med hjälp av min kamera!
Gissa om jag skrattade ihjäl mig när jag öppnade bilderna!
 Handy men!
 Mission completed! Haha
 Piff o Puff!
 Bill o Bull!
 Ik
 Ika  o Lisa! Visst har vi lyckats bra med våra män!
<3
 En riktigt underbar fredag som pågick till 02:00
 Robban fick plus! Men jag tror att det var vissa fler som hjälpte till i köket men som valde att inte vara med på bild! Hehe

 Hur många kök ser ut så här efter en trerätters o gästerna åker hem kl 02?!?

En fantastisk kväll helt enkelt! 
Kommer ni imorgon igen tro?!?

Haha!

Öivind Lundh fotograf tillika vår granne var här o fotade min målning på söndagen "Love me like you do" som jag levererade i måndags!


Kram o tack igen alla för en fantastiskt trevlig kväll!


<3

/Petra

2 kommentarer:

  1. Nu längtar vi efter nytt inlägg!! Så trevligt att få höra om dina bravader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det var roligt att höra! :D! Det har varit en turbulent vecka men det är på G! Ha en riktigt trevlig helg! Kram Petra

      Radera